Donkere wolken boven Parijs

Sophia Amesz 10 juni 2023
Ik mocht voor Hebben het Young Adult boek Donkere wolken boven Parijs van Megan Koreman recenseren.

Het boek gaat over de zestienjarige tweelingbroers Jean en Michel, tijdens de Tweede Wereld oorlog. Het is januari 1944 en Parijs is al jaren bezet door de Duitsers.

De jongens helpen hun vader, die deel uitmaakt van het Franse verzet waar ze kunnen.
Maar dan worden ze opgepakt. Hun vader wordt vastgehouden en uiteindelijk gedeporteerd naar een concentratiekamp, hun moeder komt om bij een bombardement. De jongens zijn verantwoordelijk voor het (over)leven samen met hun zusje Suzette.

Jean verteld het verhaal vanuit zijn oogpunt. Hij verteld hoe ze samen met hulp van vrienden, buren en de Amerikaanse piloot Jack, die bij hun onderduikt, de bezetting doorkomen.
Ik vond het een indrukwekkend boek. Megan kan heel goed de sfeer omschrijven van een bezet Parijs. Zodra mijn dochters oud genoeg zijn om dit boek te lezen, zal ik het ze zeker aanraden.
Het zal ze laten zien wat de oorlog inhield voor een gezin in een bezette stad, de angsten maar ook de veerkrachtigheid van jong tot oud.

Meer recensies van Sophia Amesz