Kriebelbeestjes, in en om het huis

Sophia Amesz 31 mei 2023
Ik mocht voor de Club van Echte Lezers het recensieboek Huisgenoten Insecten in en om je eigen huis van Aglaia Bouma lezen.

Aglaia neemt je in het boek mee naar de insectenwereld, in en om je eigen huis en tuin.

Ik ben zelf geen ‘fan’ van insecten en andere kleine kriebelbeestjes. Althans dat dacht ik.
Door het lezen van het boek ben ik er achter dat mijn angst, die voornamelijk gericht is op spinnen, niets met insecten te maken heeft. Insecten zijn namelijk van de orde van Geleedpotigen. Het zijn dus geen insecten.

Ik heb zoveel geleerd uit het boek. Over de verschillende soorten insecten, over hun voortplanting, voeding en overwintering.

Samen met mijn dochters wandel ik veel in de weekenden. Daar waar we vroeger blij werden bij het zien van een kleurrijke vlinder en een lieveheersbeestje, lopen we nu rustig te speuren tussen het opgeschoten groen.

Door het lezen van dit leuke, informatieve verhaal kon ik mijn dochters nu wijzen op de verschillen tussen een zevenstippelig lieveheersbeestje en een veelstippelig Aziatisch lieveheersbeestje.

Mijn schoonzus wees me ook nog eens op de app ObsIdentify waarmee je foto’s van flora en fauna kunt maken, en deze app identificeert de soort voor je. Echt leuk, zeker om nieuwe insecten te leren kennen, zoals voor mij bijvoorbeeld de bloedcicade.

Tenslotte wil ik zeggen, dat mijn pletreflex na het lezen van dit boek minder is geworden.
Behalve bij geleedpotigen, daar overwint mijn angst het alsnog van mijn verstand.

Meer recensies van Sophia Amesz