Een ode aan de muziek

Soraya Vink 15 april 2015 Auteur

Muziek is wetenschappelijk gezien slechts een trilling in de lucht die voor vergaande gevolgen kan zorgen. Het beïnvloedt onze emoties en kan ervoor zorgen dat we spontaan terug in de tijd gaan. Maar wist je ook dat muziek de basis kan vormen voor therapie en dat kinderen met autisme en Alzheimerpatiënten zichtbaar verbeteringen tonen na het luisteren van muziek? En dat kinderen die op jonge leeftijd een muziekinstrument leren bespelen in het dagelijks leven beter presteren?

Hoe kan het dat muziek op zoveel manieren invloed kan uitoefenen? Dat een liedje op de radio al na enkele keren een vaste plaats in het geheugen veroverd lijkt te hebben? In zijn boek Van trilling tot rilling onderzoekt Roger van Boxtel de magie van muziek.

Roger van Boxtel is vandaag de dag voorzitter van de Raad van bestuur van zorgverzekeraar Menzis. Daarnaast is hij fractievoorzitter van D66 in de Eerste Kamer. Vanaf jonge leeftijd ontstond bij hem een enorme passie voor muziek. Zelf beschrijft hij muziek als een rode draad in zijn leven, er is en was altijd muziek. Voor zijn boek Van trilling tot rilling sprak hij met vele personen die allemaal wel iets met muziek hebben, van artiesten, journalisten tot wetenschappers.

Het boek is een waardevol document geworden waarin de auteur samen met elf personen op zoek gaat naar de ware betekenis van muziek. Hierop volgen persoonlijke en openhartige gesprekken waarin het thema muziek de spil vormt. Zo vertelt Top 2000 professor Leo Blokhuis hoe muziek vanwege zijn jeugd in een kerkelijk dorp ontbrak totdat er een verhuizing plaatsvond naar de grote stad. Willeke Alberti vertelt over haar gevoelens wanneer zij belangeloos een optreden doet in een verzorgingstehuis voor ouderen en Dick Swaab neemt de lezer mee op een reis door de hersenen vanaf het moment dat de eerste klanken het gehoor bereiken.

Van trilling tot rilling is een ode aan de muziek in een brede vorm, waarbij opmerkelijke weetjes over muziek gecombineerd worden met persoonlijke inzichten. Vertegenwoordigers uit vele richtingen komen aan het woord en delen hun ervaringen met de lezer. Roger van Boxtel presenteert dit op een vlotte manier door de interviews rechtstreeks aan de lezer te presenteren. Aan het einde van het boek vindt de lezer een playlist met de favoriete muziek van alle geïnterviewden. Toch lijkt het boek na elf interviews enigszins in herhaling te vervallen en komt er niet veel nieuwe informatie naar voren.

Een leuk, maar vooral een leerzaam boek voor de muziekliefhebber die net op een andere manier naar muziek wil leren kijken. Zet een heerlijke achtergrondmuziekje op en verdiep je in de spraakmakende wereld van de muziek.

Meer recensies van Soraya Vink