Normaal maar uniek

sterrekoops 17 augustus 2020
Dit was voor mij echt een topper! Sally Rooney weet een meeslepend verhaal te schrijven die je in één ruk wil uitlezen zonder dat er echte 'actie' in voorkomt. Ze heeft personages gecreëerd die misschien niet altijd even likeable zijn, maar waar je hoe dan ook mee meeleeft.

Daarnaast vind ik het niet alleen een sterk maar vooral ook een realistisch coming-of-age verhaal, welke de worstelingen beschrijft waar je mee te maken hebt wanneer je opgroeit, maar ook hoe je gevormd wordt door de mensen om je heen.

In het begin was de stijl even wennen (Rooney gebruikt geen aanhalingstekens), maar zodra ik hier inzat miste ik de aanhalingstekens totaal niet! Rooney schrijft vlot en creëert herkenbaarheid in haar verhaal. Ik vind het niet verwonderlijk dat ze op zo’n jonge leeftijd al op de longlist heeft gestaan van de Man Booker Prize.

Op de achterflap staat een stukje recensie uit de Groene Amsterdammer: “Meer! denk je, als het uit is’. En dit is denk ik spot on. Het boek doet je verlangen naar meer inkijkjes in de rest van de levens van Marianne en Connell. Er zal in ieder geval altijd een plekje in mijn hart zijn voor hen.

Meer recensies van sterrekoops