What a ride! Een rare en fantastische ervaring

sterrekoops 30 december 2020
Pff, 'what a ride'!

Voorafgaand aan het lezen van dit boek kreeg ik de tip om erin te gaan zonder iets ervan te weten. Als het kan probeer dan niet eens de synopsis te lezen zodat je met zo min mogelijk kennis over het verhaal eraan begint. Ik heb geprobeerd dit te doen en denk dat dit de ervaring voor mij nog bijzonderder heeft gemaakt, en ik geef deze tip dan ook graag door.

Als je dit boek gaat lezen hoop ik dat je niet stopt wanneer het in 't begin wat lastig is. Ik vond het lastig om in het verhaal te komen. Het is een dusdanig bijzonder verhaal dat er best wat introductie nodig is en best lang begrijp je wellicht niet helemaal wat er gebeurt. Maar na ongeveer 60 pagina's rolde ik erin, en wat een traktatie is hetgeen dat volgt!

Clarke heeft een heldere schrijfstijl die je echt meevoert naar de bijzondere wereld die ze heeft gecreƫerd. Na het lezen van het boek begon daarnaast een filosofische mijmering over onze wereld en parallelle universums. De wereld uit het boek is zo delicaat neergezet dat het niet moeilijk is om te denken dat het wel eens een echte optie is voor het vraagstuk van parallelle universums.

Dit boek is niet voor iedereen denk ik. Het is echt de bedoeling hier even voor te gaan zitten en jezelf in het verhaal te laten komen, en het boek vergt ook wat van je. Het verhaal is kort, maar zeker niet makkelijk en vergt een bepaalde vertraging van de lezer. Maar het is een cadeau om te mogen lezen!

Clarke heeft een kunstwerk gecreƫerd en dit boek zal mij nog lang bijblijven. Het verhaal ontvouwt zich langzaamaan en je wordt meegevoerd op een prachtige ontdekkingsreis naar een wereld waarvan je niet eens zeker bent of het fictie is. Dit boek is raar en fantastisch tegelijk. Een ervaring die je niet wil missen!

Meer recensies van sterrekoops