Een tegenvaller voor mij, maar misschien niet voor jou

03 december 2019
"Onze beslissingen zullen niet alleen bepalen hoe toekomstige generaties over ons zullen oordelen, maar ook of zij er wel zullen zijn om over ons te oordelen."

Deze zin is me het meeste bijgebleven na het lezen van dit boek. Ik had veel goede verhalen gehoord over het vorige boek van deze schrijver, Dieren eten. Dat boek zou veel mensen aangezet hebben tot een vegetarisch dieet. Ik had het idee dat de schrijver, Jonathan Safran Foer, dan wel op een hele duidelijke en indrukwekkende manier zijn verhaal moest kunnen vertellen.

Eigenlijk was dit boek dan een tegenvaller. Ik miste zelf de diepgang in het boek. Aan de hand van succesverhalen uit het verleden zou duidelijk moeten worden wat voor een effect een samenwerking tussen grote groepen mensen zou kunnen hebben. Ik vond dat Foer hier te veel de nadruk oplegde en te weinig in ging wat hij wilde dat mensen zouden gaan doen, namelijk minder dierlijke producten eten. Er wordt weinig ingegaan op de positieve effecten van zo'n dieetswijziging.

Misschien is dit boek meer geschreven voor de groep lezers die minder wetenschappelijke kennis hebben over klimaatverandering. In tegenstelling tot Brand van Naomi Klein, is dit boek verre van taai en leest het makkelijk weg.