Het ging te ver

sven (JustBooks) 09 februari 2024
Terence B Foss is de auteursnaam die Terence Geurts gebruikt om in het Engels te schrijven.
Zijn nieuwste Engelstalige boek kreeg de naam Moribund and Peristaltic Desire. Het boek bestaat eigenlijk uit twee verhalen. Een novelle Moribund en een kortverhaal Peristaltic Desire.
Persitaltic Desire gaat over Mark die een obsessie heeft die heel zijn leven domineert. En eindelijk ziet hij kans zijn fantasie uit te voeren. Een jongeman moet hem daarbij helpen.
Om dit verhaal te lezen moet je zeker beschikken over een ijzersterke maag. Het is een wansmakelijk verhaal geworden waar veel lezers op zullen afhaken. Zelfs voor mij ging het iets te ver. Maar toch slaagt Terence erin om een verhaal neer te zetten waar een obsessie echt wel de toon aangeeft van het verhaal.
Moribund daarentegen is beter te verteren. In dit verhaal is er een jonge man die op het huis van zijn zus let. Wandelen met Tex de hond of de kippen eten geven of de planten wateren. Alles om over een erge gebeurtenis heen te raken. Als hij tijdens het wandelen een jonge kerel tegen het lijf loopt lijkt de hemel op te klaren. Maar is alles wel zo als het lijkt?
Moribund is in het Nederlands stervende. Maar die titel draagt het verhaal niet voldoende. Zoals vermeld is dit verhaal beter te verteren. Het gaat er op sommige momenten redelijk hardhandig aan toe en seksueel geweld wordt niet geschuwd. Maar het is omschreven zodat het bijdraagt aan het verhaal.
De personages zijn genoeg omschreven qua karakter zodat ze de novelle op de schouders kunnen nemen. Een echte band met de personages ontbrak maar het verhaal leest toch wel vlot.
Het einde is wat bizar want de manier waarop het stopt is echt onverwacht. Je mist de nodige info om het allemaal te kunnen plaatsen. Maar mogelijks schrijft de auteur nog een voor –of na verhaal op dit boekje.
Conclusie
Waar Moribund echt wel potentieel heeft trekt Peristaltic Desire het niveau van dit boek naar beneden. Er zullen misschien wel ergens fans zijn van dit soort verhalen maar voor mij ging het net te ver.

Meer recensies van sven (JustBooks)