Geen slecht boek maar ook niet zo'n goed boek.

Er zijn van die boeken die je meesleuren vanaf de eerste pagina, maar er zijn er ook die daar wat meer moeite voor moeten doen. Het boek Vuurvolk van Joanne Harris moest echt zijn best doen om mij in het verhaal te gaan betrekken.
Maar wie is nu Joanne Harris?
Dit is mijn eerste boek van deze schrijfster dus voor mij was ze onbekend. Maar even zien wat we kunnen vinden over deze dame.
Joanne Michèle Sylvie Harris werd geboren op 3juli 1964. ( Het jaar dat Malta onafhankelijk werd en de Rolling Stones hun eerste concert gaven in Nederland.) Harris werd geboren in Yorkshire en is het kind van een Franse moeder en een Engelse vader. De beleefde de droom van elk kind want haar grootouders hadden een snoepwinkel. Oma stond ook gekend als heks en genezer, want dan weer een rol speelt in haar verdere leven als romanschrijfster. Harris haar eerste boek zag het printerlicht in ’89 en kende maar een matig succes. In ’99 werd ze nr1 bestseller van de London Sunday Times.
Het boek dat ik las, Vuurvolk, zag het levenslicht in 2007 als Runemarks en is haar eerste boek voor jeugd / YA.
Wat is het verhaal van Vuurvolk?
Het verhaal volgt Malin die op de middenwerelden woont waar de orde heerst. Chaos, magie of bijgeloof zijn taboe. Niet alles is verdwenen aangezien Malin een runenteken op haar hand heeft waar de rest van het dorp dan weer naar kijkt en een teken van hekserij herkent. Malin raakt bevriend met eenoog die ook een runenteken heeft en haar leert haar magische krachten te gaan gebruiken. Krachten die ze zal moeten beheersen wanneer orde en chaos opnieuw in oorlog met elkaar komen.
Mijn gedacht
Mijn gedacht zat in begin niet zo goed. Er waren momenten waarin het idee naar boven kwam om het boek terug te zetten en één van die andere titels te gaan lezen die al jarenlang stof staan te happen in mijn kast. Waarom zou je hem toedoen hoor ik jullie denken?
Het verhaal sprak me niet aan. Het verhaal spatte nu niet van de pagina’s. Na een tijd kwam ik terug op het zoveelste verhaal rond Loki en de voltrokken Ragnarok. Maar dan begon er toch wat meer spanning in het verhaal te komen. Waar het in het begin echt wel soms kinderlijk overkwam begon er wat meer volwassenheid in te komen. De schrijfstijl werd wat vlotter en de gebeurtenissen kregen meer volume.
Malin die het hoofdpersonage is van het verhaal groeit naarmate het verhaal vordert van een onzeker dame tot een jonge vrouw die haar weg zoekt tussen verloren goden, orakels en andere vijanden.
Loki krijgt zijn rol als onbedoelde/bedoelde onruststoker en Eenoog blijkt de enige echte Odin te zijn, terwijl Thor een klein rolletje krijgt samen met de dame Hel. Er is zelfs plaats voor een zwijn om sporen te zoeken naar de onderwereld.
Al de personages dragen wel ergens bij aan het verhaal alhoewel het me niet altijd even duidelijk overkwam.
Het einde kwam nu niet als een verrassing maar sluit wel mooi het boek af. Er zit een goeie dosis spanning in maar had nu graag eens een grote twist gezien willen hebben maar die kreeg ik jammer genoeg niet.
Een boek dat me niet meesleurde ga ik nu ook niet als een slecht boek neerzetten. Ik heb al veel betere jeugd of YA boeken gelezen dan deze. Na die matige start kon ik mij er wel toe zetten om het boek volledig te gaan uitlezen. Dit is Harris haar eerste jeugdboek wat dan ook een ander publiek is dan waarvoor ze eerder haar boeken schreef. Ze zal hier ook wel nog in moeten te groeien hebben. Voor mij kwam het over als een gewoon boek. Niet slecht maar ook niet zo goed. Ik ga het dit weekend in de ruilkast plaatsen in de hoop dat een ander er meer plezier zal aan beleven dan ik. Op naar het volgende boek.

Meer recensies van sven (JustBooks)