Een bijzonder en spannend verhaal vol humor en originele mysterieuze apparaten!

Sylvia 09 augustus 2020
De erfenis van Tesla is het eerste deel van De Accelerati-trilogie. Eerder uitgegeven onder de titel De mysterieuze zolder en in een nieuw jasje gestoken, evenals de andere twee delen (Het geheim van Edison (juli) en De toekomst van Hawking (oktober 2020)). De cover ziet er spannend uit en roept meteen de vraag op: Wat is er aan de hand? Waarom vliegen al die apparaten in de lucht? De eerder boeken die ik van Neal Shusterman heb gelezen zijn mij goed bevallen, ik was dan ook zeer benieuwd naar dit wetenschappelijke en avontuurlijke jeugdboek.

De titel geeft het wetenschappelijke element al voor een deel weg door de naam Tesla en de cover doet iets magisch vermoeden of is wetenschap gewoon magie? Het verhaal leest vlot weg door de korte zinnen en humorvolle schrijfstijl. Leuk is dat er je niet alleen vanuit het perspectief van Nick leest, maar ook vanuit dat van enkele van zijn nieuwe klasgenoten. Allen hebben een van de apparaten in hun bezit en gedurende het verhaal kom je meer te weten over de bijzondere werking daarvan en waarom die bij dat personage past. Je leert ze beter kennen.

- En als ze maar vaak genoeg naar de taal van haar hart luisterde, zou ze zichzelf ooit misschien écht leren kennen. p. 81 -

Een kleine kanttekening bij de wetenschappelijke termen die je vooral in het laatste deel van het boek om de oren vliegen. Soms vraag ik mij af of die altijd even goed te begrijpen zijn voor de jongere lezer. Er kan overheen gelezen worden (geen afbreuk aan het verhaal), maar ook natuurlijk de interesse prikkelen en ze uitdagen om op onderzoek uit te gaan om zo meer te weten te komen.

Naast de ontdekkingstocht langs alle apparaten van de garageverkoop en de voortdurende dreiging van het geheime genootschap komen er vele andere kleine, maar zeker wel belangrijke, onderwerpen aanbod. Wat doet een groot verlies met je? Het is mooi om te zien hoe dit subtiel aangestipt wordt en ieder personage weer anders omgaat met de verwerking. Ook is het vinden van je eigen ik en je plaats in de wereld een belangrijk element. Je ziet de vele afzonderlijke personages groeien en maakt een deel van hun groeiproces mee.

- ‘Dat bewijst dat jij de controle hebt over het apparaat en niet andersom.’ Daar moest Mitch warempel om glimlachen. ‘Ja, dat is zo, hè? Ik bedoel… dat ding is wat het is… maar ik ben wie ik ben, met of zonder apparaat.’ Hij werd weer even overvallen door somberheid. ‘Maar wie ben ik nou eigenlijk?’ p. 178 -

De personages zijn er voor elkaar wanneer ze dat het hardst nodig hebben. Vol humor lees je over hun avontuur en geniet je van alle heerlijke woordspelingen, vooral Caitlin en Nick kunnen daar wat van. Danny sluit je in je hart en zou je gewoon heel graag een dikke knuffel willen geven. Ik in ieder geval wel. Hoop dan ook meer van hem te zien in de volgende delen.

- Kennelijk verkoos hij de onwerkelijkheid van dromen boven de onwerkelijkheid van de huidige realiteit. p. 194 -

Vol spanning zoek je mee naar nieuwe aanwijzingen en probeer je antwoorden te vinden. Het verhaal zet je iedere keer op het verkeerde been en het eindigt zeker met een knal! De verschillende openstaande draadjes beloven dat ook het vervolg spetterend gaat worden. Ik heb genoten van de leuke personages en de humor in het verhaal en ben geprikkeld om meer over de genoemde wetenschappers te ontdekken. Het volgende deel Het geheim van Edison ga ik zeker lezen!

Het jij zin in een bijzonder en spannend verhaal vol humor en originele mysterieuze apparaten? Dan is deze trilogie zeker iets voor jou!

Meer recensies van Sylvia