Wauw wat een blijmaker is dit verhaal!

Sylvia 23 januari 2021
Wauw wat een blijmaker is dit verhaal!

Ik heb er voor mijn doen lang over gedaan, niet omdat ik het verhaal niet door wilde lezen. Het liefst gewoon in een ruk uit. Maar omdat ik ervan wilde genieten. Iedere dag een paar hoofdstukken en oké vooruit aan het einde in een keer door. Nu is hij uit en wil ik meer ...

De personages sluit je stuk voor stuk in je hart. De een doet er iets langer over dan de ander, maar wat is het fijn om ze te leren kennen. En wat leer je ze kennen. Je wordt meegenomen in de belevingswereld van de drie hoofdpersonages. Timur is de duidelijkste stem, maar ook Jasper en vooral Jonas leer je kennen.

Wat een bewogen laatste jaar maken ze mee in groep acht. Ze krijgen heel wat voor hun kiezen en ik vind het zo mooi hoe dit beschreven is en hoe ze zich ontwikkelen. Je ziet ze groeien. Het bloggen is een leuk modern element dat het echt van deze tijd maakt. Zonder was het tijdloos geweest, maar zeker niet minder waardevol.

Pesten en ronduit gemeen zijn komen volop aan bod. Wat hier vooral belangrijk is is dat je verder kijkt, leert verder kijken en het gesprek aangaat. Ook dat het op sommige momenten belangrijk is om even stil te zijn en het genoeg is dat je er bent. Plus de waarde van allerdaagse dingen en hoe iets vanzelfsprekends bijzonder kan zijn. Wat voor de een allerdaagse saaiheid kan zijn, kan voor de ander een lang gemist lichtpuntje zijn.

Om ook nog de representatie te noemen. Je hoort en ziet Timur echt. Je kunt je niet voorstellen dat hij niet echt zou zijn. De manier van praten, denken en verwerken is zo realistisch en laat de schoonheid van het syndroom van Down zien. Want ja er komt vaak pijn, leed en verdriet bij kijken, maar als je die glimlach ziet en dat prachtige, open, eerlijke, liefdevolle karakter dan vergeet je even alles en ga je mee lachen. Ze maken de wereld een beetje zonniger.

Ik raad eenieder aan om Timur op te pakken en te lezen, of je nu een groepachter bent of een Groot Mens, alles daartussenin of niet gedefinieerd mag ook. Lees Timur en open je ogen voor het moois in ieder mens!

Was het een verrassend verhaal? Nee. Het was echt en daarom des te waardevol!

Meer recensies van Sylvia