Droom jij wel eens met open ogen?

Sylvia 23 september 2020
Super leuk dat ik heb mogen deelnemen aan de leesclub bij Thrillerlezer.blogspot.com.
Day Dreamer lag al enige tijd klaar om gelezen te worden. Ik wilde namelijk graag wachten op Night Thinker zodat ik de mogelijkheid had om meteen verder te kunnen lezen. Mijn gevoel zie mij dat dat wel eens een must zou kunnen zijn.

Day Dreamer
De cover heeft een sprookjesachtige uitstraling. De titel, de rozen, het kleurgebruik en het wolkachtige effect onder aan de cover dragen alle bij aan het dromerige sprookjesachtige gevoel. Het vormt een geheel en is goed in balans, vooral het gele licht trekt mijn aandacht. Ik wil weten wat daarachter ligt. Verder hoop ik stiekem dat er ook een stoer element in het verhaal zit, maar dat geeft de cover iig nog niet prijs. De laatste zin van de flaptekst doet wel de hoop opbloeien dat Lora voor verandering zou kunnen zorgen, maar hoe dan precies en waarom is dat nodig?
Ook het binnenwerk is prachtig vormgegeven. De hoofdstukken beginnen met sierlijke letters en een afbeelding of illustraties die precies op het juiste moment beeld geven bij belangrijke scènes. Plus een fijne bladspiegel om te lezen.

Van jongs af aan ben ik gek op sprookjes en hervertellingen. Day Dreamer maakte mij dan ook benieuwd naar welke magische en sprookjesachtige elementen er in het verhaal voorkomen en ik keek er naar uit om dit te ontdekken.

Het verhaal begint met een schets van Lora’s leven. Ze woont sinds kort samen met haar moeder, stiefvader en stiefzus Amaryllis. Als ze ter ontspanning samen met haar trouwe viervoeter Henry in het bos gaat rennen, verdwaalt ze en komt ze terecht bij een kasteel. Vanaf dan wordt alles vreemd. Er is iets mysterieus gebeurt en Lora, maar ook jij als lezer, krijgt geen duidelijkheid over wat er dan aan de hand is. Soms doen de ongewone gebeurtenissen en de mysterieuze sfeer in en rondom het kasteel aan als een droom, als een sprookje, en vraag je je af of Lora dit alles echt mee maakt of het misschien droomt. Is de titel Day Dreamer een verwijzing naar dagdromer?
Lora blijft dagen in het kasteel, werkt in de keuken, zorgt voor de twee meisjes daar en ontmoet één van hun broers, Bobby, een knappe jongeman waar ze als een blok voor valt. En al die tijd onderneemt ze geen stappen om weer thuis te komen. Als dan ook nog Amaryllis verschijnt, van wie niet duidelijk wordt waarom zij ook blijft en wat haar rol in het kasteel is. Stapelen de vragen zich op en groeit de verwarring voor mij als lezer.

Als er in een verhaal elementen voorkomen die vragen oproepen, mysterieuze gebeurtenissen en vreemde toestanden. Dan wil ik meer weten, verder lezen en ontdekken wat er aan de hand is en waarom iemand de keuzes maakt die diegene maakt en reageert zoals ze reageren. In Day Dreamer waren er verschillende gebeurtenissen en momenten waar de reactie van Lora en haar houding bij mij vragen opriepen. Waarom belt ze haar moeder niet? Waarom doet ze niet meer haar best om thuis te komen? Waarom cijfert ze zichzelf weg en kan ze een ander moment voortvarend zijn? Ook zijn er verschillende gebeurtenissen die (voor nu) geen verband met elkaar lijken te houden of zomaar uit de lucht lijken te vallen en waaraan daarna geen aandacht meer besteed wordt.

Luna van Roosen heeft een beeldende spreukrijke schrijfstijl en alle (subtiele) verwijzingen naar sprookjes vind ik erg fijn en leuk! Het is een uitdaging om alle verwijzingen te spotten en te verzinnen wat de bijpassende sprookjes zijn. Ook benoemd ze elementen uit de moderne tijd die het verhaal weer wat naar de realiteit toe trekken, wat dan weer bijdraagt aan het gevoel van dagdromen …

Het verhaal gaf mij een verward gevoel en riep zeer veel vragen op. Gedurende het lezen werden er kleine stukjes informatie prijs gegeven, maar echt antwoorden krijg je nog niet. Op het moment dat ik het boek dicht sloeg was mijn overheersende gevoel verwarring. Gelukkig is het tweede deel Night Thinker al uit en kun je dus net als ik verder lezen als je Day Dreamer uit hebt. Hopelijk wordt daarin meer duidelijk en vinden we antwoorden op de vele vragen.

Day Dreamer is een debuut wat zeker nieuwsgierig maakt naar toekomstig werk uit Luna’s pen!

Meer recensies van Sylvia