Het slotdeel dat het verhaal volledig maakt

Sylvia 23 september 2020
Let op! Dit is een recensie van Night Thinker het tweede deel in een duoloog en kan dan ook spoilers bevatten over het eerste deel Day Dreamer.

Ook Night Thinker is weer prachtig vorm gegeven. De cover heeft wederom een sprookjesachtige uitstraling met mooie verwijzingen naar elementen die een belangrijke rol spelen in het verhaal. Opvallend is dat rozen meer aanwezig zijn in dit deel. Het begint met Maybe thorns, have roses en ook zitten er meer rozen tussen de illustraties aan het begin van de hoofdstukken. Leuk om met Luna’s illustraties een inkijkje te krijgen in de verhalenwereld van Luna van Roosen.

In Day Dreamer verdwaalde Lora in het bos en kwam ze terecht bij een mysterieus sprookjesachtig kasteel waar zij kennismaakte met de eveneens bijzondere bewoners. Ze raakt smoorverliefd op een mysterieuze jongen en probeert haar weg en plaats te vinden in het kasteel vol geheimen en gevaar.

Night Thinker gaat verder waar Day Dreamer is geëindigd.
Lora heeft net een heftige gebeurtenis meegemaakt en Guy en de meisjes vinden haar.

Het tempo van het verhaal ligt een stuk hoger dan in Day Dreamer, misschien omdat er een deadline is voor iets? Ook Lora’s houding is verandert en de hele sfeer heeft een meer duister randje gekregen. Alle vragen waarmee je het eerste deel geëindigd bent blijven, er komen er zelfs nog een paar bij. Tot zeker over de helft van het boek komen er geen antwoorden, wel meer mysterie. Ook Amaryllis schittert door afwezigheid, ze wordt alleen sporadisch bij naam genoemd. Pas in het laatste stuk neemt ze weer actief deel. En dat terwijl ze een sleutelrol speelt in het verhaal, of toch niet?

Gedurende het boek krijgt Lora een actievere houding en gaat meer op onderzoek uit. Ze begint zich meer en meer af te vragen wat haar rol is, wat er veilig is en of zij eigenlijk wel veilig is.
Lora heeft een vaste overtuiging over hoe het geheim in elkaar steekt, al lijkt deze vanaf het begin af aan op losse schroeven te staan. Toch houdt ze zich er halsstarrig aan vast zelfs met steeds meer bewijs dat het toch net iets anders ligt dan ze denkt. Ze heeft haar rol langzaamaan steeds duidelijker voor ogen en probeert haar houding daar helemaal op aan te passen, maar of dat nu zo slim is?

Night Thinker heeft een voorspellender karakter dan Day Dreamer en de plottwist die Luna voor de lezer in petto heeft maakt veel duidelijk. Wat betekent dat veel van mijn vermoedens over het verhaal zijn uitgekomen. Krijgen we antwoord op alle vragen? Nee, dat niet. Er blijven wat vragen open, ook worden sommige onderwerpen minder toegelicht dan ik graag zou zien, maar tegelijk draagt dit bij aan het mysterieuze en dromerige gevoel wat het verhaal overheerst.

Wel blijf ik met een licht verward gevoel achter na het dichtslaan van het boek. Het verhaal voelt niet helemaal afgesloten, voor mijn gevoel is het laatste hoofdstuk niet volledig of te veel?

Je blijft achter met de vraag: Wat is nu werkelijkheid en wat een droom?

Luna van Roosen heeft een geheel eigen schrijfstijl met een dromerig sprookjesachtig taalgebruik vol beeldspraak, metaforen en verwijzingen naar spreekwoorden en al dan niet oude soms minder bekende sprookjes en verhalen waardoorheen ze haar eigen humor verweeft tot een wonderlijk tapijt. Night Thinker is sterker qua verhaal opbouw dan Day Dreamer en ik ben dan ook zeer benieuwd naar toekomstig werk van deze jonge auteur. Ze heeft iets eigens en ik ga zeker een kansje wagen aan het lezen van haar volgende boek!

Night Thinker is het, niet los te lezen, slotdeel van het tweeluik. Samen met Day Dreamer vormt het een geheel en ik vind dat het verhaal in Day Dreamer sterker wordt en meer tot zijn recht komt na het lezen van Night Thinker. Het is een urban fantasie die zeker YA lezers zal aanspreken die van moderne sprookjes houden met een vleugje spanning, gevaar, mysterie en romantiek!

Meer recensies van Sylvia