Omgaan met trauma

Tamara 16 maart 2024
"Mattia dacht dat hij en Alice zo waren, twee tweelingpriemgetallen, alleen en verloren, vlak bij elkaar, maar niet dicht genoeg om elkaar echt te raken."

Deze bejubelde roman gaat over Alice en Mattia. Beiden hebben ze te kampen met hun eigen problematiek, en beiden staan ze daardoor op hun manier enigszins buiten de maatschappij. Toch weten ze elkaar te vinden, in een bijzondere vriendschap. In dit boek volgen we Mattia en Alice mee vanuit hun kindertijd tot hun volwassenheid, wanneer ze toch op de één of andere manier hun weg weten te vinden.

De structuur is heel fijn opgezet, met korte hoofdstukken waardoor dit boek heel vlot leest. Hierdoor heb je ook steeds de neiging om “nog één hoofdstukje” verder te lezen, waardoor je uiteindelijk wel snel door het boek heen bent.

Dit is een zwaar verhaal, vol drama en trauma, met weinig licht. Ik begrijp wel waarom dit zo een geliefd boek is, ergens deed het me ook denken aan “Normal People” van Sally Rooney.
Toch miste ik iets, en mocht het voor mij iets meer in balans zijn.

Meer recensies van Tamara