Jane Austen tot leven gebracht

Tamara 12 februari 2024
Over Jane Austen is er al heel wat gezegd en geschreven. Vandaar dat ik wat kritisch was tegenover een nieuwe biografie over haar van de hand van Lucy Worsley. Worsley is gekend van de Britse historische tv-documentaires waarin ze op een luchtige en toegankelijke manier dieper in de geschiedenis duikt.

Toch moet ik zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben. Deze biografie was een genot om te lezen. Haar boek is opgezet in een zeer goede en duidelijke structuur, en in een zeer vlotte vertelstijl die aan haar documentaires doet denken, met hier en daar een vleugje humor. Zo brengt ze Jane Austen en haar wereld helemaal tot leven, met de nieuwste bevindingen van recent onderzoek. Het boek is chronologisch ingedeeld, voornamelijk aan de hand van de woonplaatsen van Jane. En binnen die hoofdstukken wordt dan verder ingegaan op alle aspecten van Jane’s leven: haar gezin, haar liefdes en vriendschappen, haar dagelijkse beslommeringen, en natuurlijk haar geschriften en boeken. Heel boeiend is ook te zien hoe haar ervaringen in het dagelijkse leven hun weerslag vonden in haar boeken.

Dat maakt dat deze biografie zeker een aanrader is voor alle Austen-fans, zowel voor degenen die haar net ontdekken, als voor degenen die denken al alles over haar te weten ;-).

Meer recensies van Tamara