Een indrukwekkend verhaal

tanja-hermans 23 juni 2023
Voor de leesclub van "de Boekenreizigers" lazen we het boek De Ijsselbrief van Bertina Mulder. Bertina is tekstschrijver en auteur, ze heeft al verschillende romans op haar naam staan.
De veerman van het Deventer pontje viste enkele jaren geleden een fles uit de Ijssel met daarin een brief van ene Mandy. De auteur gaf haar eigen invulling aan de persoon die de brief geschreven had.
Mandy is in de herfst van haar leven, naast haar gezin dat heel belangrijk voor haar is heeft ze altijd gewerkt als filosofe. Wanneer ze ontdekt dat ze lijdt aan beginnende dementie komt haar zelfstandigheid en identiteit op losse schroeven te staan. Er volgt een proces van herkennen, verwerken en accepteren. In dit verhaal volgen we Mandy, haar dochter en kleindochter, maar ook haar nieuwe buren die op dit punt in haar leven een belangrijke rol spelen.
Het verhaal is realistisch geschreven en de karakters zijn heel goed uitgewerkt. Je kunt goed volgen hoe Mandy tot bepaalde beslissingen komt en hoe dit soms fout gaat. Je krijgt een zorgvuldig geschetst beeld van het verwarrende proces van dementie. Ik kon me goed in het verhaal inleven en wilde steeds verder lezen om te weten hoe het verder gaat met Mandy.
Soms worden er stukjes aan de eigen invulling van de lezer overgelaten dat ik best prettig vind. Het einde is verrassend maar niet helemaal onverwacht.
Het boek is een aanrader voor mensen die graag romans lezen en interesse hebben in het proces van dementie.

Meer recensies van tanja-hermans