Prachtige schrijfstijl

tessa97 23 februari 2021
Hamnet is een historische roman over het leven van Hamnet, de zoon van William Shakespeare. Hamnet heeft een tweelingzus, Judith en een oudere zus, Suzanne. We beginnen met lezen wanneer Hamnet ontdekt dat zijn tweelingzusje met hoge koorts in bed ligt. Hij gaat op zoek naar zijn moeder, zijn oma, wie dan ook. Maar kan niemand vinden. De ziekte verspreidt snel en zijn ouders hebben nog geen idee wat er zal gebeuren.
We volgen de familie van William Shakespeare vanuit verschillende perspectieven.
We lezen vanuit de moeder van Hamnet, Agnes, vanuit Hamnet zelf, vanuit de oudere zus, de oma, William en nog wel meer mensen. Ik moest af en toe wel even schakelen om te ontdekken over wie het nu ging. Wat ik zo mooi vond, is dat de naam van William Shakespeare nooit is benoemd, maar je precies wist dat het over hem ging.
Ik vond dit een prachtig geschreven verhaal, de schrijfstijl is prachtig en heel beeldend. De hoofdstukken waren soms erg lang, wat maakte dat ik regelmatig wel stukken oversloeg tijdens het lezen. Ook komt er niet tot weinig dialoog in voor en dat vind ik altijd lastig om te lezen. Maar wat ik al noemde, de schrijfstijl is echt prachtig te noemen. Met bijna poëtische bewoording neemt Maggie je mee in de tijd van 1596, de tijd van de Pest, de tijd waarin vrouwen het huishouden doen en koken, de tijd waarin als je anders bent anderen, je gek wordt aangekeken.
In het eerste deel lezen we hoe de ouders elkaar hebben ontmoet en over de jeugd van de drie kinderen. We lezen over de strijd van de vader om los te komen van zijn eigen vader en leven, zijn wil om zelf iets te bereiken in London. Het tweede deel gaat over rouw en verdriet. Ik vond dit tweede deel nogal sloom lezen, er gebeurde weinig.
Al met al was het zeker een mooi verhaal om te lezen en ik heb vooral genoten van het eerste gedeelte van het boek!

Meer recensies van tessa97