sympathieke rouwdouwer

Thandeka 21 oktober 2019
Angel is een jonge rouwdouwer. In de drie delen van het boek krijg je een inkijkje in haar leven als ze respectievelijk 11, 13 en 15 jaar oud is. Ze woont met haar moeder in een flat in een achterstandswijk in een armoedesituatie. Op een dag komt Kayleigh bij haar in de klas. De meisjes hebben meteen een ‘klik’. Kort daarna verhuist Kayleigh plotseling, bestemming onbekend.

Hoewel Kayleigh een rode draad blijft in het leven van Angel, gaat het boek meer over de innerlijke ontwikkeling van Angel dan over de band tussen de twee meiden. Je volgt hoe het ADHD-meisje ouder wordt, leert omgaan met haar eigen heftige emoties, vorm geeft aan de relatie met haar moeder en een plaats geeft aan de achterstand die ze vanuit armoede heeft in het leven.

Het is een vlot leesbaar boek met een rauwe sfeer. Voor mij gaf het een inkijkje in een wereld die ik niet ken uit mijn jeugd in een vriendelijk dorp: van flats, viezigheid, geweld en kleine criminaliteit. Angel en ik zijn gedurende het boek geen vriendinnen geworden; daarvoor staat ze als persoon te ver van mij af. Ook de dialogen zijn voor mij weinig herkenbaar. Toen ik 11 was, was ik lang niet zo wereldwijs als Angel! Wel heb ik regelmatig moeten glimlachen om haar onstuimigheid en om de liefdevolle maar bijzondere band die zij heeft met haar moeder. Ik sloeg het ebook dicht met een gevoel van sympathie voor de krachtige jonge vrouw die in uitdagende omstandigheden haar weg zoekt. Het liefst had ik gewild dat ik ook kan lezen over hoe ze 17 en 19 is. En 21.

Elk leeftijdshoofdstuk wordt ingeleid met een citaat in een kader, die lastig te lezen is op mijn ereader (letters zijn niet te vergroten).

Ik kan het boek ook aan anderen aanraden, zeker aan hen die van de leeftijd van Angel zijn. Voor mij is het boek zeker vier dikke sterren waard.

Meer recensies van Thandeka