Tekla Berg is een arts die werkt op de spoedeisende hulp in het Nobelziekenhuis. Maar Tekla is niet zomaar een arts. Ze heeft een fotografisch geheugen en kan zich dus alles herinneren. Dit zorgt voor veel drukte in haar hoofd, waar ze de drug amfetamine voor slikt.

Wanneer er een explosie plaats vindt die een appartement complex verwoest, wordt Tekla naar de plek gestuurd om de gewonden mensen te helpen. Tekla redt een ernstige verbrande man en ze wordt als zijn hoofdbehandelaar aangewezen. De aanslag wijst op een terroristische aanslag en de verbrande man blijkt een verdachte te zijn. Tekla haar leven veranderd compleet als ze denkt dat de verbrande man haar broer Simon is, en wanneer Simon zijn telefoon niet opneemt en niet reageert op de berichten, gaat Tekla uit van het ergste.

De maffia speelt een grote rol in het verhaal. Hebben zij iets te maken met de verwoesting van het appartement complex of heeft iemand anders hier iets mee te maken? Tekla bevind zich in het oog van de storm als ze dingen te weten komt over Simon. Was het wel zo slim om zich hier mee te bemoeien?

Het verhaal wordt verteld uit verschillende perspectieven. Zo lees je uit Tekla haar perspectief, maar ook uit die van de maffiabaas, de zoon en dochter van de maffiabaas en je leest uit het perspectief van twee agenten Magnus en Håkan ,die niet zo onschuldig zijn als je denkt. Het was mij alleen niet duidelijk waarom zij bepaalde dingen deden. Het zou fijn zijn geweest als hier wat uitgebreider over werd verteld. Misschien wordt er meer over verteld in het tweede deel. De rest van de perspectieven vind ik goed en duidelijk uitgewerkt.

Er gebeurd ontzettend veel in het boek. In de eerste 50 pagina’s gebeurd er zo veel dat het boek je direct te pakken heeft. Je wilt weten wat er verder gebeurd. Het switcht soms snel tussen bepaalde perspectieven dat het soms een beetje verwarrend kan zijn in het begin. Later in het verhaal worden bepaalde dingen duidelijker. Nadat Tekla een ontdekking doet over Simon gebeuren er veel dingen snel achter elkaar. In de laatste 50 pagina’s had ik het gevoel dat dit snel was geschreven en dat er soms iets té veel dingen gebeurde.

Dat het verhaal geschreven is door een arts kan je duidelijk merken aan de verschillende ziekenhuis termen die in het verhaal worden gebruikt. Termen die ik zelf niet ken, wat vervolgens leidde dat ik af en toe even moest opzoeken wat het betekende.

Ondanks de kleine minpuntjes heb ik ontzettend genoten van het verhaal! Ik had moeite om het boek neer te leggen, ik wilde weten wat er gebeurde en of de verbrande man inderdaad Simon was. Ik kan zeker niet wachten tot het tweede deel ‘Zeg nooit je naam’ uitkomt!

Door het water, door het vuur is een sterke thriller waarin veel dingen gebeuren waardoor je het boek niet neer wilt leggen. Als je van Scandinavische thrillers houdt, dan moet je dit boek echt lezen!

Ontzettend bedankt uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het opsturen van een recensie exemplaar!

Reacties op: Spannend

Door het water, door het vuur - Christian Unge