Feniks

thebooksofwonder 20 september 2023
De nieuwe minister-president geeft opdracht om het Catshuis te renoveren, maar er komt weerstand vanuit verschillende hoeken. De milieuactivistengroep Xtreme Rebellen bezet het Catshuis en doet hierbij een gruwelijke ontdekking. Er wordt een rechercheteam op de zaak gezet en ook journalist Lyn Riley speelt een rol in het onderzoek. De druk op het team neemt toe, en Lyn raakt betrokken bij de nasleep van de ontdekking van een lijk in een autowrak.

"Feniks" is het tweede deel in de Cold Case-serie, en ik raad je aan om eerst "Magma" te lezen voordat je aan dit deel begint. De gebeurtenissen die zich in "Magma" voordoen, komen namelijk weer terug in "Feniks".

Het verhaal begint met een proloog dat zich afspeelt in 1992, waar iets heftigs gebeurt. Daarna springt het verhaal naar het heden. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages. Zo volg je voornamelijk het verhaal vanuit Lyn's perspectief. De ontdekking van het lijk in een autowrak, waarover in "Magma" wordt verteld, heeft een grote impact op Lyn's leven. Af en toe wordt er ook verteld vanuit het perspectief van politicus Tanja van Rijn. Tijdens de bezetting van het Catshuis lees je vanuit het perspectief van Evelien, een milieuactivist.

De schrijfstijl van Carina van Leeuwen is prettig en het boek leest vlot. De hoofdstukken zijn niet al te lang, waardoor je snel nog een hoofdstuk wilt lezen. Voordat je het weet, heb je het boek uit. Het plot is goed opgebouwd en de verschillende perspectieven zorgen voor een fijne afwisseling. De personages zijn goed uitgewerkt en in dit deel leer je Lyn steeds beter kennen. Het boek is niet erg spannend, maar dat maakt het boek er niet minder goed om.

"Feniks" is een uitstekende opvolger van "Magma". Ik kijk uit naar het derde deel!

Meer recensies van thebooksofwonder