Sterke psychologische thriller

thebooksofwonder 03 september 2020
Zeventien jaar geleden is het twee jarige zoontje Aron van Eva en Peter, een veelbelovende politicus overleden. Peter stelt voor om te zeggen dat het zoontje is ontvoerd zodat hij zijn carrière kan redden. Zeventien jaar later staat plotseling Aron aan de deur. Is dit wel Aron? Eva vertrouwt het niet en wordt langzaamaan verward. Hoe kan iemand zomaar uit de dood opstaan?

In het spel van leugens geschreven door Anna West volgen we het verhaal vanuit het perspectief van Eva. Als haar man Peter besluit om op televisie te gaan en een interview te geven over hun vermiste zoontje heeft Eva de neiging om de waarheid op tafel te gooien. Aron is dood en alleen zij weten dit. Maar na het interview staat opeens Aron voor de deur. Hoe is dit mogelijk? En waarom kan Aron het direct zo goed vinden met Peter? Het is onmogelijk dat dit de Aron is die twee jaar geleden werd begraven in de tuin. Eva begint steeds meer verward te raken en gelooft niet dat het Aron is. Ze weet wat ze heeft gezien zeventienjaar geleden. Het gedrag van Peter zorgt er voor dat Eva het niet meer vertrouwt. Ze moet weten wie deze Aron is. Het is niet haar zoon en deze jongen wil ze niet in haar huis hebben. Als ze opzoek gaat naar de waarheid raakt ze steeds meer in de war en wordt ze gezien als ‘gekke Eva’. Wat is de waarheid en wat is de leugen?

Het spel van leugens is een psychologische thriller wat betekend dat er weinig spanning in het verhaal zit. Persoonlijk vind ik psychologische thrillers heerlijk om te lezen en het spel van leugens is een uitstekend voorbeeld van hoe een psychologische in elkaar hoort te zitten. Tijdens het lezen weet je zelf ook niet meer wat er precies aan de hand is. Wat is nou precies de waarheid?. Tijdens het lezen raak je zelf ook een beetje verward en dit komt doordat je vanuit het perspectief van Eva leest die langzaamaan verward raakt. Zelf begin je je af te vragen wie Aron daadwerkelijk is. Want ook jij bent ervan overtuigd dat Aron dood is. Maar wat als Eva het helemaal verkeerd heeft, wat als ze daadwerkelijk denkt dat bepaalde dingen zijn gebeurd die eigenlijk niet zijn gebeurd? Wat als Eva de waarheid zo heeft verdraaid in haar hoofd dat het een leugen is geworden? Deze verwarring zorgt ervoor dat je door wilt lezen. Het plot is sterk en uitstekend opgebouwd. Door het hele boek heen probeer je uit te vogelen wie Aron nou precies is. De vlotte schrijfstijl van Anna West zorgt ervoor dat je zo door het boek heen vliegt. De plot wending aan het einde zorgt er wel voor dat je nog met vragen blijft zitten die niet zijn beantwoord. Voornamelijk over Peter en Eva, want je vraagt je af of sommige dingen nou écht zijn gebeurd of dat het in Eva haar hoofd verdraaid is.

Het spel van leugens is een sterke psychologische thriller die ervoor zorgt dat ook jij verward raakt.

Meer recensies van thebooksofwonder