Weinig spanning

thebooksofwonder 28 september 2020
In Hoofdzaak geschreven door Mariska Overman volgen we verschillende perspectieven. Zo volg je het perspectief van Isabel maar ook van haar broer David en af en toe van andere personages. Twee jaar geleden heeft Isabel haar werk als rechercheur opgezegd na een zware zaak. Nu werkt ze als freelancer in het mortuarium, de enige plek waar ze rust ervaart. Wanneer er een hoofd wordt gevonden bij haar broertje David besluit ze om voor nog één keer te helpen met een zaak. Van wie is het hoofd en waarom ligt het bij David op de keukentafel? En waar is de rest van het lichaam? Waarbij Isabel haar taak heeft neergelegd als rechercheur werkt David nog wel in deze branche. Dat David betrokken is met deze zaak en alsnog eraan mag werken is jammer om te lezen. Wanneer een agent betrokken is met een zaak wordt deze per direct van de zaak gehaald. Dat dit hier niet het geval is zorgt ervoor dat de geloofwaardigheid van het verhaal naar beneden gaat.

De schrijfstijl van Overman is in het begin wennen en dit heeft voor mij voornamelijk te maken door de verschillende perspectieven in één hoofdstuk. Dit is voor mij een minpunt. Het ene moment lees je vanuit Isabel haar perspectief en een aantal zinnen verder lees je opeens de gedachtes van David of een ander perspectief, en daarna springt het verhaal weer terug naar Isabel. Dat Hoofdzaak een debuut thriller van Overman is, is duidelijk te merken. Het plot is vrij traag en het duurt erg lang voordat er doorbraak komt in de zaak. Het middenstuk van het boek had wat korter gemogen of meer spanning in gekund. Dat er weinig tot geen spanning in het verhaal zit is de reden waarom ik moeite heb gehad om het boek uit te lezen. Het onderzoek naar het hoofd had beter gekund. Het gaat namelijk traag en er gebeurt weinig. Als grote thrillerliefhebber is voorspelbaar wie de dader is en waarom. Ondanks dat was het een oké debuut thriller om te lezen. Het heeft zeker wat pluspunten om aan te werken maar sinds het een boek uit 2017 is schrijft Overman inmiddels al drie jaar. Ik ben in ieder geval benieuwd naar meer boeken van Overman! Hoofdzaak is het eerste deel van een serie.

Meer recensies van thebooksofwonder