Fijne psychologische thriller

thebooksofwonder 05 april 2021
Spiegeleffect wordt verteld in drie delen waarbij je in het eerste deel leest over Kim. Kim is niet gelukkig in haar relatie en besluit om haar spullen te pakken. Ze gaat naar Thailand om daar zichzelf te vinden. Alleen, ze heeft niet aan haar vriend verteld dat ze weg is en of hij daar nou zo tevreden mee is.. ⁣⁣
⁣⁣
Op het moment dat Kim in Thailand is, loopt er een actieve seriemoordenaar rond die het heeft voorzien op toeristen. Kim en het groepje vrienden waar ze mee optrekt, proberen niet te veel na te denken over deze moordenaar. Maar dan gebeurt er iets wat ervoor zorgt dat Kim halsoverkop terug keert naar Nederland. Ze heeft zeker zichzelf leren kennen in Thailand, maar op een totaal andere manier dan dat ze had verwacht. Veranderd is ze zeker, maar niet op een positieve manier. In het tweede deel volgen we het verhaal van Lona. Lona draagt een vreselijk geheim met zich mee. Als dit boven water zal komen dan kan het nog wel eens flink mislopen voor haar. Ze leidt hierdoor een teruggetrokken leven en is erg op haarzelf. Maar dan wordt ze geconfronteerd met haar verleden. Lukt het Lona om te voorkomen dat de waarheid boven water komt? In het derde deel zit de meeste spanning van het verhaal, al heb je in het begin een verassende plot wending waarvan ik zat van ‘huh wacht wat?’. Ook vallen de puzzelstukjes op hun plek en wordt er duidelijk hoe het plot precies in elkaar zit. De perspectieven van Kim en Lona zijn duidelijk uitgewerkt en beide personages leer je goed kennen. Het verhaal komt makkelijk opgang en de schrijfstijl van Marleen Hartog is prettig om te lezen. Door de korte hoofdstukken leest het boek vlot door. De plot is voldoende opgebouwd en uitgewerkt, al vond ik het middenstuk van het verhaal deels een beetje traag. De dader was voor mij geen verassing, maar andere plot wendingen wel.  Marleen Hartog heeft met Spiegeleffect een fijne thriller neergezet. Zeker een schrijfster om in de gaten te houden!

Meer recensies van thebooksofwonder