Het ritme van Adam Bösch

In De Tromslager volgen we levenslijn van Adam Bösch. Zwitser van geboorte maar als twintiger richting Holland gekomen om zich aan te melden bij het leger. En net zoals Jan Klaassen (uit het beroemde liedje van Rob de Nijs) tijdens de Tachtigjarige oorlog, houdt Adam helemaal niet van het krijgsgeweld, maar hij is wel een ontwikkelde en ervaren muzikant. Hij wordt aangesteld als tromslager. In het leger worden met trommelslagen instructies doorgegeven aan de strijdende troepen, over hun positie, over de richting waarin de aanval ingezet wordt, over het risiconiveau van de bedreigingen door de vijand enzovoorts.

Het legerleven loopt niet altijd op rolletjes en door diverse machtsverschuivingen op Europees niveau moet Adam goed blijven nadenken over zijn eigen positie. En hij draagt een aantal grote geheimen met zich mee.

Waar Jan Klaassen de trompetter marcheerde van Den Helder tot Den Briel, is de tocht van Adam Bosch eigenlijk andersom. Uiteindelijk belandt hij namelijk met vrouw en kinderen in en nabij Den Helder, waar hij wordt aangesteld om onder andere geboorte- en overlijdensakten op te stellen en te ondertekenen. Best een secuur werkje, dat opstellen van geboorteakten. Dat merk je al meteen bij zijn eigen achternaam (Bösch) en die van de schrijver (Bosch). Een vergissing is zo gemaakt.

Deze historische roman is geschreven door een nazaat van die Adam Bösch. Hij kwam op het spoor van deze voorouder tijdens een stamboomonderzoek. Wie weet inspireert deze roman jou om ook eens een duik in de familie-archieven te nemen?

Een uitgebreidere leeservaring is te vinden op mijn eigen lees- & leefblog: Het ritme van Adam Bösch.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)