Wat gebeurde er 30 augustus 2019?

Tineke Fraij 25 januari 2024
In Anna O. maken we kennis met Anna Ogilvy. Ze is 25 jaar en haar wens is een beroemd schrijfster van true crime te worden.
Tijdens een weekend vier jaar geleden met haar familie en twee beste vrienden Douglas en Indira in een kampeerboerderij, zijn Doug en Indira neergestoken en is Anna in hun hut, onder het bloed en met het mes nog in haar hand, aangetroffen. Sindsdien is ze in een diepe slaap die al vier jaar duurt, ook wel het berustingssyndroom genoemd. Justitie wil haar voor de rechter brengen en benadert forensisch psycholoog en een specialist op het gebied van dit berustingssyndroom, Dr Benedict Prince (what’s in a name), om haar te laten ontwaken.

Matthew Blake haalde zijn inspiratie voor zijn debuutthriller uit artikelen over het berustingssyndroom, dat voor het eerst in Zweden in 2015 werd ontdekt, en artikelen over moorden die gepleegd zijn terwijl de dader aan het slaapwandelen was.

Het verhaal heeft een heel originele invalshoek, want kun je iemand voor moord veroordelen terwijl diegene aan het slaapwandelen was en zich niets meer van de moord kan herinneren? Weet je wat er gebeurt terwijl je slaapt?
Dit zijn enkele vragen waar het in deze thriller om draait.

“Liegen is een spier die regelmatig getraind moet worden”.

Net als veel thrillers, heeft Anna O. ook korte hoofdstukken, waarin steeds maar een heel klein beetje informatie wordt prijsgegeven, meestal verteld vanuit Bendedicht (Ben) en soms ook vanuit een van de andere personages. Doordat deze hoofdstukken af en toe worden afgewisseld met dagboekfragmenten van Anna O., die langzaam richting de fatale datum gaan, wordt je nieuwsgierig gehouden en is het boek even wegleggen bijna geen optie meer.

Met Anna O. heeft Matthew Blake een goede debuutthriller geschreven met een erg originele invalshoek. Wel jammer dat het verhaal halverwege wat inzakt waardoor de vaart uit het verhaal wordt gehaald en het op sommige punten soms ook wat ongeloofwaardig wordt. Gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de spanning die de schrijver weet op te voeren door de verschillende plottwists en de manier van vertellen waardoor ik het boek met heel veel plezier heb gelezen.
Het boek verschijnt op 6 februari 2024.

Ik wil uitgeverij Harper Collins hartelijk danken voor het ontvangen recensie-exemplaar.

Meer recensies van Tineke Fraij