Ik kom hier nog op terug

Tineke Fraij 07 maart 2024
Even terug gaan naar het verleden en dan een fout die je in je jeugd hebt gemaakt herstellen, wie zou dit niet willen? Het overkomt Rob Hollander, als hij voor het tijdschrift waarvoor hij werkt een artikel wil schrijven over zijn jaargenoten van de studie filosofie. Eén van hen, Icks, neemt contact op en nodigt Rob uit om hem in Los Angeles te ontmoeten. Icks beschikt over een tijdmachine en Rob gaat als vijftiger terug naar zijn jeugd.

Wat een heerlijk boek is dit; geschreven met veel humor en het is een feest der herkenning: betalen met guldens, er mag overal worden gerookt, de toestand in de wereld door Mr G.B.J. Hiltermann.
Het lijkt allemaal een nogal absurdistische mix te zijn tussen scifi en fantasy met het reizen door de tijd, maar niets is minder waar. Rob van Essen weet het verhaal op een manier te vertellen waardoor het onmogelijke volkomen logisch en geloofwaardig overkomt en juist dit maakt dat je geboeid door blijft lezen. Daarnaast is het een verhaal over keuzes en hun gevolgen, verbeelding, fantasie en spijt.

Mocht je willen weten of het Rob Hollander is gelukt zijn jeugdzonde te herstellen, dan zul je het boek zelf moeten gaan lezen.

Meer recensies van Tineke Fraij