Lezersrecensie
Apotheose
Het lichaam van een restaurateur wordt in Leiden gevonden met zeven messteken is gedood. Eerder is in Stuttgart ook het lichaam van een restaurateur gevonden die op dezelfde manier om het leven is gebracht. Uit onderzoek blijkt dat beiden gewerkt hebben aan de restauratie van hetzelfde schilderij van Rembrandt. Beide slachtoffers hebben gemeen dat er een apart symbool in hun voorhoofd is gekerfd en de recherche schakelt Simon Ryevaar, een expert op het gebied van religieuze symbolen, voor meer informatie over het symbool om zo achter de identiteit van de moordenaar te komen.
Simon gaat op onderzoek uit en ontdekt dat er aan de achterkant van het schilderij een perkament verstopt heeft gezeten met een tekst die verwijst naar de apostel Paulus, waaruit blijkt dat er nog meer perkamenten verstopt moeten zijn en Simon wil deze vinden. Behalve Simon Ryevaar is er nog iemand die op zoek is naar de perkamenten met als doel te verhinderen dat de tekst bekend wordt gemaakt. De identiteit van deze persoon blijft tot aan het einde van het verhaal onbekend en wordt tot die tijd aangeduid met ‘de jongeman’.
Net als in de twee eerdere delen van dit duo, speelt religie een belangrijke rol en komen de heren met een nogal onconventionele theorie over de apostel Paulus en het eerste christendom, die voor diepgelovigen als schokkend ervaren kan worden. In het nawoord wordt duidelijk gemaakt wat feit en wat fictie was.
Zoals te verwachten was, wordt er ook in dit deel veel aandacht aan uitleg besteed aan de theorie over de apostel Paulus en dit is zeer zeker heel interessant om te lezen, maar er is in nu wel erg veel uitleg aanwezig, waardoor het lang duurt voordat er spanning in het verhaal komt. De spanning wordt wel enigszins opgevoerd door de hoofdstukken vanuit de jongeman, maar het wil lange tijd niet erg vlotten. Pas na een trage start komen er nieuwe ontwikkelingen in het verhaal en nemen zowel de vaart in het verhaal als de spanning toe.
Na genoten te hebben van zowel Openbaring als Revolutie ben ik vol enthousiasme aan dit deel begonnen. Het is duidelijk dat de auteurs een grondige research naar het onderwerp hebben gedaan en de informatie en uitleg is zeker een meerwaarde. In vergelijking met de vorige delen vond ik dit deel traag, maar toch zeker wel het lezen waard.
Simon gaat op onderzoek uit en ontdekt dat er aan de achterkant van het schilderij een perkament verstopt heeft gezeten met een tekst die verwijst naar de apostel Paulus, waaruit blijkt dat er nog meer perkamenten verstopt moeten zijn en Simon wil deze vinden. Behalve Simon Ryevaar is er nog iemand die op zoek is naar de perkamenten met als doel te verhinderen dat de tekst bekend wordt gemaakt. De identiteit van deze persoon blijft tot aan het einde van het verhaal onbekend en wordt tot die tijd aangeduid met ‘de jongeman’.
Net als in de twee eerdere delen van dit duo, speelt religie een belangrijke rol en komen de heren met een nogal onconventionele theorie over de apostel Paulus en het eerste christendom, die voor diepgelovigen als schokkend ervaren kan worden. In het nawoord wordt duidelijk gemaakt wat feit en wat fictie was.
Zoals te verwachten was, wordt er ook in dit deel veel aandacht aan uitleg besteed aan de theorie over de apostel Paulus en dit is zeer zeker heel interessant om te lezen, maar er is in nu wel erg veel uitleg aanwezig, waardoor het lang duurt voordat er spanning in het verhaal komt. De spanning wordt wel enigszins opgevoerd door de hoofdstukken vanuit de jongeman, maar het wil lange tijd niet erg vlotten. Pas na een trage start komen er nieuwe ontwikkelingen in het verhaal en nemen zowel de vaart in het verhaal als de spanning toe.
Na genoten te hebben van zowel Openbaring als Revolutie ben ik vol enthousiasme aan dit deel begonnen. Het is duidelijk dat de auteurs een grondige research naar het onderwerp hebben gedaan en de informatie en uitleg is zeker een meerwaarde. In vergelijking met de vorige delen vond ik dit deel traag, maar toch zeker wel het lezen waard.
1
Reageer op deze recensie