Spannend en origineel

Tineke Fraij 10 april 2024
In dit tweede deel van de Ryevaar-trilogie krijgt Simon Ryevaar, religieus antropoloog aan universiteit van Leiden een telefoontje van een medewerker aan het Vaticaan. Hij heeft een papyrus uit het jaar 37 n. Chr. ontdekt, dat een heel andere kijk geeft op Jezus, zoals wij die kennen uit de Bijbel. Reden genoeg voor Simon om direct het vliegtuig naar Rome te nemen om hier meer over te weten te komen.
Eenmaal weer terug in Leiden besluit Simon om samen met Nova le Temps uit te zoeken wat er achter dit mysterie zit. Tegelijkertijd probeert een groepering, genaamd de Organisatie, koste wat het kost publicatie van de ontdekking tegen te gaan en zet twee huurmoordenaars in om Simon en Nova tegen te houden.

Zoals we inmiddels gewend zijn in de boeken van Jeroen Windmeijer, is ook in de samenwerking met Tjarko Evenboer dit tweede deel van de trilogie weer een mooie mix van feit en fictie. Ook is het al snel duidelijk dat er een gedegen onderzoek naar het onderwerp is gedaan.

Het verhaal komt langzaam op gang, maar als eenmaal de achtervolging is ingezet, is er geen houden meer aan en loopt de spanning alleen maar op en de auteurs weten deze tot op het einde vast te houden.

Het boek is heel goed als standalone te lezen, maar om de personages beter te begrijpen is het wel handig om eerste deel, Openbaring, te hebben gelezen.
Net als Openbaring vond ik Revolutie ook weer geweldig en kan haast niet wachten op het laatste deel in deze trilogie.

Meer recensies van Tineke Fraij