Vaderlands historisch Drama

Tom Lips 13 februari 2024
Dit is het tweede deel van Jean-Marc van Tol’s ambitieuze Johan de Witt trilogie. Ik las het eerste deel ‘Musch’ en moest daarom dit tweede deel ook zeker lezen. Slim gekozen is opnieuw de rode draad: een levensverhaal door de hoofdpersoon verteld. Hoewel Van Tol zich strikt aan de feiten houdt, heeft het verhaal van Ritmeester Buat een mooie spanningsboog. De ietwat naieve, rechtschapen en romantische militair Buat bouwt een kaartenhuis in de ingewikkelde wereld van de internationale politiek en dat loopt, net als het leven van de schurk Musch in het eerste deel, dramatisch af. Mooi is de inkijk die van Tol ons biedt in de complexe machtsstructuur van de Republiek tijdens het tweede stadhouderloze tijdperk en in het dorpse gekonkel van de elite in de hofstad den Haag.
Raadspensionaris Johan de Witt komt in het.boek naar voren als een briljante evenwichtskunstenaar die, omringd door politieke tegenstanders, steeds partijen tegen elkaar weet uit te spelen. Hem leren we vooral persoonlijk kennen door de correspondentie die hij voert met het thuisfront vanuit de schepen van de republikeinse vloot.
Zoals we weten zal ook het leven van Johan de Witt een dramatisch einde kennen. Ik ben benieuwd hoe Jean Marc van Tol die gebeurtenissen in het aangekondigde derde deel van de trilogie ‘Willem’ voor ons zal verpakken

Meer recensies van Tom Lips