Zwarter dan de nacht

Tom Lips 01 juni 2020
Dit boek gedownload naar aanleiding van een recensie in Trouw. In films en tv series kan ik het niet zo goed hebben als effect gezocht wordt in gruwelijke details,.Dat ik dit boek niet na enkele bladzijden heb weggelegd is te danken aan de kracht van de schrijfstijl.
Werkelijk alles in dit boek is inktzwart. De details van moord en doodslag, sociale verhoudingen, armoede en politiek in het 18e eeuwse Stockholm zijn beschreven zonder een enkel lichtpuntje. De enige figuur in het boek die moraal en gerechtigheid in het vaandel heeft staan , de speurder Cecil Winge, wordt verteerd door tbc en leeft op het randje van de dood. De lezer die de neiging zou hebben zich met hem te identificeren, weet dat de dood op hem wacht.
De kracht van het boek zit vooral in de fraaie dialogen en de beschrijvingen van de stad Stockholm. De taal die gesproken wordt is bloemrijk , en zonder modern realisme. Het boek ademt de sfeer van een boek uit de tijd zelf. Het gaat hier niet om ingenieuze plotwendingen, maar om het historisch tijdsbeeld. Daarom toch een zeer lezenswaardig boek. Het vervolg ‘1794’ zal hierbij nauwelijks in de schaduw kunnen staan

Meer recensies van Tom Lips