Bloemenmeisje blijkt behoorlijk gewelddadig

Tom Lips 10 augustus 2020
Ben dit boek gaan lezen omdat het speelt in de Pyreneeën waar ik in de jaren 90 nogal veel gelopen heb. Het is een meeslepende familiegeschiedenis waar je wel even bij moet blijven. Onbekende vaders , moeders, overspel en adoptie spelen een belangrijke rol bij alle personages. De geur van Frans Catalonië walmt op uit dit boek en de hoofdpersoon is daar zeer gevoelig voor. Soms een beetje ongeloofwaardig dat de reukzin zo’n belangrijke rol speelt in haar leven maar als je dat accepteert is ook wel een mooi aspect van het boek.
Het is ontegenzeggelijk een plotgedreven verhaal maar het gaat ook over bloedbanden, moederschap, en hechting aan de grond.
Ben natuurlijk meteen op Google maps alle locaties gaan opzoeken en dat heeft bij dit boek zeker een toegevoegde waarde.. Het is ook een pan-Europees boek met een verhaal dat wortelt in het verleden, en de sfeer van verschillende regio’s Zuid-Limburg, Wallonië en Frans Catalonië goed weet te treffen.
Het boek is mooi gecomponeerd en consequent vanuit het perspectief van het bloemenmeisje geschreven. Anya Niewierra is een kundig schrijfster die alleen voor mij af en toe uit de bocht schiet bij het beschrijven van dromen en hallucinaties.
Al met al boeiend boek waarin het lieflijke bloemenmeisje uit de titel behoorlijk gewelddadig blijkt te kunnen wezen.

Meer recensies van Tom Lips