Ongelooflijke waarheid over machtsmisbruik

Tom Lips 25 februari 2020
Dit boek werd door een Amerikakenner aanbevolen op tv, dus uit nieuwsgierigheid het e-book maar eens aangeschaft. Het bleek fascinerende lectuur tijdens slapeloze nachten bij mijn zieke moeder.
Ronan Farrow is een wonderkind en bovendien de zoon van Woody Allen. Een mooie jongen ook die een glanzende toekomst tegemoet gaat als TV journalist. Het boek geeft het ongelooflijke relaas van het seksuele machtsmisbruik van Harvey Weinstein , en het mafiose apparaat dat hij daaromheen had gebouwd om te voorkomen dat dit bekend zou worden. Als journalist van NBC gaat Farrow achter het verhaal aan van door Weinstein misbruikte vrouwen. Zijn affiniteit met het onderwerp heeft ongetwijfeld te maken met het misbruik dat zijn zus heeft moeten ondergaan van haar vader. Het boek brengt langzamerhand het wijdvertakte web in beeld dat Weinstein gebouwd had om zijn slachtoffers te verstikken. Het blijkt zich uit te strekken tot zijn superieuren bij NBC. De juridische knopen waar Farrow aan moet ontsnappen om zijn verhaal gepubliceerd te krijgen zijn bijna onnavolgbaar. Een notitieblokje met een namenlijstje om het netwerk in kaart te brengen is bij het lezen onontbeerlijk. Meeslepend geschreven, maar vergt nogal wat kennis van Amerikaanse mediagebruiken. Belangrijk boek om iets te begrijpen van de oorsprong van #metoo.

Meer recensies van Tom Lips