Dead Money - Srinath Adiga

Vanessa Gerard 08 oktober 2020
Dit heb ik mogen lezen dankzij NetGalley voor een recensie. Dit boek zal volgend jaar 2021 verschijnen.

Kent u een Chinese religieuze praktijk over het branden van nep geld, papierenhuisjes, en ook kleding voor familieleden die gestorven zijn? Ik had ooit mijn buurman in Jakarta gevraagd waarom hij het deed. Zijn antwoord was,’zodat mijn vader kleren en geld krijgt in de hemel,’ ‘maar meneer, hemel heet geen hemel als er niks is daar,’ antwoordde ik, denkend dat de dertienjarige ik opeens wijzer was geworden. Dit boek heeft met dit praktijk mee te maken.

HONGKONG. Raymond Li heeft net 53 miljoen dollars van zijn gangster cliënt (Mr. Wu) verloren op de stock market en hij is ten einde raad om het geld af te lossen voordat Mr. Wu erachter zou komen. Toen hij in een park loopt, ontmoet hij een man die nep papierengeld, papierenhuisjes en papierenauto’s aan het branden is, en Raymond krijgt een idee. Zo begint hij een verhaal verzinnen aan zijn potentiële cliënten, namelijk dat hij een ongeluk had gekregen waardoor hij een bijna dood ervaring heeft gekregen, dat de wereld na de dood een systeem heeft waar je een apartementje kunt kopen door op zijn “Afterlife Bank” te investeren.

Zijn zaak is een succes geworden en hij verbreedt het naar India. De potentiële cliënten krijgen dan ook een gemodificeerd verhaal dat wel goed mengt met hun religieuze systeem.

MUMBAI. Sanjit Sharma is bijna 30, maar hij heeft een diagnose van de dokter gekregen dat hij niet meer lang leeft. Hij verbreekt zijn relatie met zijn vriendin en komt niet meer terug naar huis. Hij krijgt motor ongeluk en wordt geholpen door zijn oude vriend Ali die hij tijdens zijn kindertijd heeft leren kennen. Ali biedt hem zijn slaapplek aan. Sanjit ziet een advertentie van Afterlife Bank en beslist om er naar toe te gaan. Maar hij kan geen lid worden omdat hij niet genoeg geld heeft. Zijn vriend Ali zegt dat zijn baas hem wilt helpen betalen, maar ook niet zonder voorwaarde.

AMSTERDAM. Theo dient een klacht in dat Afterlife geld niet bestaat, maar tevergeefs.

Dit boek is over wat mens kunt doen met geld, maar ook wat mens kunt worden door geld. Dead Money is een debuut novel van Srinath Adiga en ik heb het met heel veel plezier gelezen. Het gaat ook over onze huidige Covid19 situatie. De novel is gecategoriseerd in Contemporary Fiction.

Meer recensies van Vanessa Gerard