Moorden voor de lol

veravb 18 augustus 2020

Stefan Ahnhem debuteerde in 2014 met Zonder gezicht, het eerste deel van de reeks met Fabian Risk, nadat hij vooral heeft meegeschreven aan scenario's voor films en tv-series zoals Wallander. Motief X is het vierde deel uit deze reeks en om het verhaal goed te kunnen volgen, is het toch wel nodig om de voorgaande delen te lezen.

Risk is met verlof, want hij probeert zijn gezin bij elkaar te houden na een heftig incident met zijn zoon en dochter. Tegelijkertijd heeft Irene Lilja een zaak waarbij een politieke rechtse partij wel of niet betrokken is' het in brand steken van een asielcentrum. De rest van het team probeert een gruwelijke moord op een Syrisch jongetje op te lossen waarbij al snel de kaart van racisme getrokken wordt. Dan is er ook nog een willekeurige moord op een winkelbediende en een verhaal over een vrouw die een wel heel rare foto op haar eigen smartphone heeft. Is er enig verband of zijn het allemaal losse verhalen?

Tussendoor kijken we ook nog mee in het hoofd van een moordenaar die met dobbelstenen werkt. Hoe kun je een moordenaar pakken die zo willekeurig werk – zonder motief, zonder vaste modus operandi en zonder duidelijk slachtofferprofiel te beogen? Fabian Risk komt terug uit verlof om te helpen, maar hij heeft ook nog zijn geheime onderzoek tegen een van de eigen teamleden, die hij verdenkt van moord.

Ahnhem neemt de tijd om zijn personages neer te zetten. Zo komen we veel te weten over de dynamiek en tragiek in het gezin van Fabian Risk. Ook de twijfels in de relatie van Irene Lilja met haar partner krijgen de nodige aandacht. Het maakt dat je de personages als echte mensen van vlees en bloed ziet, en niet keiharde onderzoekers zonder greintje emotie.

De auteur moet heel veel ballen in de lucht houden door zoveel verhaallijnen tegelijkertijd te introduceren, maar zodra alles is uitgezet, is het een spannend plot met veel actie en snelheid – er gebeurt veel in korte tijd. Ondanks de vele verhalen blijft het overzichtelijk en duidelijk over welk verhaal het gaat. De vele korte hoofdstukken dragen bij aan de snelheid. Motief X leest vlot en heeft geen ingewikkelde zinsconstructies of moeilijke woorden.

Het enige minpunt van dit boek is het open eind, het is plots gedaan. Normaal komen draadjes op het einde samen in een mooi en verrassend einde, maar in Motief X blijven enkele verhaallijnen onafgerond. Het vervolg, X manieren om te sterven, komt in het voorjaar van 2021. Niet direct een boek voor lezers die niet houden van dit soort open eindes met cliffhangers.

Meer recensies van veravb