Tussen de regels lezen

veravb 30 maart 2024
Blackwater van Michael McDowell, overleden in 1999, is een heruitgave van de 6-delige reeks over de Caskey familie in Perdido in Alabama, waar de rivier Blackwater en Perdido samenkomen. Alle delen van de reeks verschijnen dit jaar ook in het Nederlands. Ik heb de Engelse versie gelezen en het boek met alle delen tezamen in één boek. Het is een indrukwekkend boek met erg veel informatie tussen de regels. Veel wordt niet uitgesproken en ja, de familie heeft enkele erg vreemde vrouwen met geheimen, rare gewoonten en de een al wat baziger dan de andere.

Het boek heeft zit in het genre van de horror, maar het wordt nergens echt griezelig. Het is eerder dat er wat bovennatuurlijke dingen gebeuren. Het boek gaat over meerdere generaties en zoals de rivier kabbelt het van de ene situatie naar de andere.

Het boek begint in 1919 met een enorme overstroming van het stadje. Het boek geeft ook heel goed het tijdsbeeld weer, in die tijd, in de zuidelijke staten van Amerika hadden zwarten niet veel rechten en in dit boek zijn de Caskeys de rijken met zwarte huishoudhulpen.
Blackwater gaat ook over de strijd van de vrouwen onderling, de macht om de familie te leiden en de vrouwen schuwen niet elkaar de duvel aan te doen. De mannen zijn over het algemeen nederig en zitten onder de sloef van de vrouwen.

Meer recensies van veravb