Sombere toekomst

veravb 07 december 2019
De wereld ziet er heel anders uit, steden zijn ondergelopen, andere zo droog dat er niet geleefd kan worden en de zon is zo krachtig dat je zonder zonnecrème gegarandeerd kanker krijgt.
Gewone winkel bestaan niet meer. Ze zijn overgenomen door een Cloud firma in handen van een man.
Iedereen kan er werken zolang je je maar aan de regels en vooral aan je targets houdt. Afhankelijk van je achtergrond krijg je een job en aan de kleur van je T-shirt is te zien wat voor soort job je doet. Iedereen wordt gevolgd aan de hand van een gesofisticeerd horloge dat je altijd aan moet hebben. Je opent er deuren mee, het geeft je orders, je betaalt ermee als je krediet hebt tenminste.
Zinnia is een werker, rood shirt. Ze werkt in het magazijn en moet de hele dag niets anders doen dan goederen ophalen en in een doos leggen. Zo snel mogelijk en ze legt heel wat kilometers per dag af. Paxton werkt bij de beveiliging. Hij heeft een wrok tegen het bedrijf omdat hij een uitvinding gedaan had en het bedrijf heeft dat nagemaakt en is onder zijn prijs gedoken waardoor hij failliet ging.
Zowel Zinnia als Paxton hebben een eigen agenda.

Ik moest de hele tijd aan Amazon denken omdat daarvan bekend is dat ze hun arbeiders in de magazijnen slecht betalen, ze mogen niet zomaar naar het toilet, alles wordt getimed en het moet altijd maar sneller. In een interview met de auteur zei hij dat hij Walmart voor ogen had tijdens het schrijven.
Het boek deed me ook denken aan De cirkel van Dave Eggers dat meer over sociale media gaat en hoe ver dat kan gaan, maar eigenlijk komt dat in dit boek ook wel naar voor.

Het toekomstbeeld van de wereld en de maatschappij ziet er echt niet goed uit in dit boek. Wanneer een bedrijf alles overneemt gaat het gegarandeerd fout. Cloud voorziet in jobs, maar ook in huisvesting, school, energie, voeding, echt alles. Zo'n monopolypositie is dodelijk voor enige vorm van creativiteit, voor eigen initiatief, voor impulsieve daden. Vrijheid is ver weg. Aan de andere kant is er ook niet te overleven zonder de Cloud. Het alternatief is proberen te overleven op een behoorlijk opgewarmde aarde, zonder job, zonder water, zonder eten. Heel erg somber allemaal.

Meer recensies van veravb