Gips – Anna Woltz

17 februari 2016
Gips beschrijft een dag in het ziekenhuis, waar zusjes Bente (9) en Fitz (12) terechtkomen als Bente haar vingertopje kwijtraakt bij een stom ongeluk met de fiets. Terwijl Bente wacht op hulp, gaat Fitz op onderzoek uit en ontmoet Adam. Hij is in het ziekenhuis omdat zijn veel te vroeg geboren broertje daar ligt. Ook leert ze Primula kennen, die na een hartoperatie graag wil leren hoe het is om niet ziek te zijn.

De ouders van Fitz en Bente gaan scheiden. Dat hebben ze een week geleden aan hun twee dochters meegedeeld in een zogenaamd Paraplugesprek.

Bij ons thuis – ik bedoel in mama’s huis – is een vloer van steen. Als je daar een glas laat vallen, spat het in duizend stukjes uit elkaar. Dagen, weken later vind je nog steeds nieuwe scherven.
En zo is het dus ook na het Paraplugesprek. Het gesprek is voorbij, maar elke dag vind ik nog nieuwe scherven. Sommige zijn klein en kan ik makkelijk weer vergeten. Andere zijn reusachtig en steken recht in mijn buik.

Wat een mooie manier van beschrijven wat zo’n gesprek doet met een kind. In het volgende citaat wordt duidelijk waarom Fitz woedend is op haar moeder. Ze heeft een gesprek tussen haar ouders opgevangen en vertelt aan Adam wat ze heeft gehoord.

Lees verder op mijn site waarom ik dit boek aan mijn dertienjarige zelf zou willen geven

Meer recensies van