Boek dat je met de glimlach uitleest tot op het eind

VictorC 07 februari 2021
Zoals de titel meteen duidelijk maakt, is Allan de protagonist in het boek die op een dag een beslissing neemt waarbij hij de lezer meeneemt op zijn avontuur. Naarmate het verhaal vordert, blijkt Allan niet de eenvoudige man te zijn terwijl hij zich wel zo gedraagt. Hij heeft een modale stijl, staat nuchter in het leven en is niet gauw onder de indruk terwijl hij zaken meemaakt die niet iedereen kan vertellen die te hebben meegemaakt. Het verhaal wisselt af tussen het heden en het verleden waarbij Allan vertelt hoe hij eminente personen zoals staatshoofden en presidenten heeft ontmoet. Ontmoetingen die steeds opnieuw eerder op toevalligheden berusten zij het ook door zijn kennis over explosieven. Serieuze sleutelmomenten in de geschiedenis van de twintigste eeuw komen aan bod, maar er wordt steevast een humoristische, fictieve benadering aan gegeven. Absurditeit flink doorspekt met grappige passages die je steevast doen lachen tijdens het lezen. Er passeren veel personages in het boek zonder dat het enigzins maar complex wordt om te kunnen volgen. De grappige fragmenten hebben iets van absurde, ongeloofwaardige humor zoals in de passage met de halfbroer van Einstein. Hij lijkt totaal de intelligentie niet mee te hebben van zijn halfbroer en loopt zelfs verloren in een huiskamer. Zo beland hij via een verkeerde deur in een bezemkast waar hij pas enkele pagina's later opnieuw naar buiten komt. Heel grappig, verhalend en ontspannend.
Een boek dat me zeker wist te bekoren.

Meer recensies van VictorC