Een heerlijk boek om bij weg te dromen.

Viefke 19 november 2023
God Jul! is alweer het 10e boek van Esther Stui. Ik heb tot nu toe altijd “Gewoon puur Emma” als mijn favoriete boek gezien maar daar is nu verandering in gekomen.
Oké, misschien komt het doordat allebei de boeken zich in Zweden afspelen en Esther de liefde voor dat land er zo goed in kan omschrijven. Maar God Jul! is zo veel meer…
Madeleine, die deze keer voor powervrouw mag figureren, heeft veel te verduren gekregen in haar jeugd. Daardoor wilt ze alles op alles zetten om een van de beste journalisten te worden. Ze moet van haar werkgever bij Men’s World de zakenman Thorvald, CEO van Andersson AB, interviewen maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hij laat Madeleine telkens zitten. Omdat Madeleine zichzelf graag wilt bewijzen, laat ze het er juist niet bij zitten en wringt zichzelf letterlijk bij Thorvald binnen. Ook hij heeft het nodige meegemaakt en daardoor ook zijn redenen waarom hij niet graag in de schijnwerpers staat.
Nadat Thorvald dan toch eindelijk heeft toegestemd met het interview en Madeleine in Stokholm aan de slag gaat als journalist, leren ze elkaar beter kennen. Madeleine valt als een blok voor de Zweed met zijn mooie blauwe ogen, maar waarom kan hij zich niet openstellen voor haar?

Het is weer een heerlijk verhaal waarin je volledig kunt ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Lekker in deze wintermaanden genieten van een verhaal met veel lieve mensen die je in je hart sluit. Vriendschappen die worden verbroken en opnieuw worden gesloten, familie die onvoorwaardelijk lijkt te zijn (of toch niet?), en natuurlijk de liefde. Daarnaast komt er dit keer ook een stukje actualiteit naar boven wat door Esther heel knap is beschreven. Dat past echt bij het verhaal van Madeleine als Journalist. Ik kijk alweer uit naar Midsommar!

Meer recensies van Viefke