Van boer naar vegetarische slager

VioladB 08 juni 2020
Voordat ik aan dit boek begon, had ik het idee dat Jaap Korteweg slager was voordat hij vegetarisch werd. Misschien op basis van de titel van het boek en omdat ik (nog) niet bekend was met het merk De Vegetarische Slager. Ik was erg benieuwd naar de beweegredenen om over te stappen op een vegetarische levensstijl. Maar al in het begin van het boek bleek dat hij aan biologische akkerbouw deed voor hij vegetarische slager werd. Ook interessant, maar iets anders dan ik van tevoren gedacht had.

Jaap is dus een biologische boer en houdt zich bezig met de aardappeltermijnmarkt en een windmolenpark. Op vakantie ontmoet hij Niko en na een gezamenlijke vegetarische maaltijd, besluit Jaap op zoek te gaan naar een alternatief voor vlees. De huidige vleesvervangers vindt Jaap eruit zien als karton en smaken naar oude krant. Dat moet toch anders kunnen, denkt hij. Daarom gaat hij op zoek naar een product met de structuur van vlees. Hij wil een product ontwikkelen, niet voor vegetariƫrs, maar voor vleesliefhebbers die bezwaar hebben tegen de productie wijze van vlees. Die markt is veel groter.

In het boek word je meegenomen op een zoektocht naar de ideale fliebertjes, bal, kroket, spiesje en biefstuk. Je volgt het bedrijf van het eerste idee, via het openen van de winkel naar de aankoop van een eigen fabriek tot aan de verkoop aan Unilever. Afgewisseld met de geschiedenis van Jaap.

De oneven hoofdstukken gaan over het bedrijf De Vegetarische Slager. De even hoofdstukken geven een goed beeld van de achtergrond van Jaap. De geschiedenis van de boerderij, hoe hij opgegroeid is en waarom hij vegetariƫr is geworden.

Het boek is vlot geschreven en leest lekker weg. Ik vond het een interessant onderwerp en informatief. Het boek is afwisselend opgebouwd. Al vond ik de gekozen stijl ook wel verwarrend. Doordat het persoonlijke verhaal van Jaap er tussendoor staat, verwachtte ik ook een persoonlijk verhaal van hem over het bedrijf. In het eerste stuk en het laatste stuk over het bedrijf zat dat wel. Maar zijn persoonlijke verhaal miste ik in de periode ongeveer vanaf de opening van de winkel tot de aankoop van de fabriek. Maar volgens mij is hij in die periode ook weinig met De Vegetarische Slager bezig geweest, dus wellicht was er in die periode geen persoonlijk verhaal te vertellen. Daardoor vond ik het taai om door die periode heen te lezen en heb ik mezelf echt moeten motiveren om door te lezen.

Maar al met al wel een fijn boek om te lezen. Het zette mij zeker aan het denken over de manier hoe we omgaan met ons eten en over de bedrijfsvoering in dit soort bedrijven.

Meer recensies van VioladB