Supergoed

Al sinds ik als kind leerde dat 'Titanic' op ware geschiedenis was gebaseerd, vind ik het een machtig interessante schatkist en tegelijkertijd een doos van Pandora aan verhalen, mythes en treurnis. Toen ik ontdekte dat UNSINKABLE eraan kwam, wist ik meteen dat ik dat boek móest lezen: het verhaal volgt één van de bekendste en meest uitgebreide complottheorieën over het zinken van de Titanic. Katharina 'Kitty' Thompson gaat als dienstmeisje samen met haar verloofde Benedict aan boord van het schip, maar op dat moment weet ze dankzij haar broer Colin al dat de Titanic gedoemd is ten onder te gaan. En toch gaat ze.
Dit boek is een hele mooie en vooral heel overtuigende wisselwerking van harde feiten, sympathieke fictie en intrigerende misschien-waarheden: Lotte van den Noort brengt de mogelijke realiteit van deze complottheorie zo goed en zet het zo sterk neer dat ik tijdens het lezen helemaal in de ban raakte van de geschiedenis en mezelf er soms echt aan moest herinneren dat dit niet per se is hoe het is gegaan. Er zitten wat kleien knipoogjes in naar de film, maar vooral veel hommages aan de daadwerkelijke geschiedenis, van klassieke uitspraken tot schrijnende scènes en van historische personages tot beladen details die in het populaire cultuur-plaatje vaak worden weggelaten. Juist daardoor is UNSINKABLE een prachtige, gevoelige ode aan dat arme schip en al die arme mensen: de omvang van hoe verschrikkelijk het is geweest wordt zo mooi in het verhaal gevat dat het echt helemaal onder mijn huid kroop en ervoor zorgde dat ik niet wilde stoppen met lezen en tegelijkertijd niet verder wilde lezen... en daarnaast is het ook nog eens gewoon een oprecht onderhoudend verhaal, met goeie karakterontwikkelingen, een sfeertje waar elke geschiedenisgeek van zal genieten en een vernuftige plot die zo in elkaar is gezet dat de suspense van de Titanic-ramp de aandacht afleidt van wendingen die je op een gegeven moment met tranen in je ogen naar adem zullen doen happen. De schrijfstijl doet soms wat te modern aan voor het verhaal, maar heel eerlijk gezegd? Dat is dan ook het enige, want verder is het gewoon een prachtig boek.

Meer recensies van Vivian van Leeuwen