boek recensie

wannesvandenbemden 28 oktober 2022
The boy in the sriped pyjama’s van john boyne spelt zich af in de tweede wereldoorlog.
Het focust zich op een jongentje van een rijke Duitse familie tijdens de oorlog. De vader van het jongetje heeft een hoge rang in het leger en staat aan de kant van de nazi’s. Ze hebben een groot huis en ze hebben joodse bediendes waar dat de familie eigenlijk niet veel bij nadenkt omdat het altijd zo is geweest maar eigenlijk zijn het joodse gevangenen die eigenlijk niks tegen de familie mogen zeggen. Een paar kilometer achter het huis ligt een concentratie kamp waar dat de joden gevangen zitten en waar dat ze vergast worden. Het jongentje speelt in de achtertuin en gaat verkennen in de tuin. Hij loopt door de bos heen tot hij aan het hek van het concentratie kamp komt. Hier ontmoet hij een klein joods jongentje. Het Duitse jongentje en het joodse jongentje worden vrienden en het Duitse jongentje gaat zo vaak als hij kan naar het joodse jongentje om hem te bezoeken. Uiteindelijk graaft hij onder het hek door en gaat mee het concentratie kamp in. Hij word meegevoerd met de joden naar de gaskamers en voordat zijn vader door heeft wat er gebeurt is het al te laat en sterft hij. Ik vond het een zeer interessant en pakkend boek. Het was ook zeer spannend en goed geschreven. Ik had compassie met het joodse jongentje en ook zeker het Duitse jongentje omdat hij geen idee had van de gruwelijkheden van de tijd en dat hij zonder echt na te denken het gevaar in liep. Ik vond het ook zeer goed hoe ze de wereld rondom het verhaal gebouwd hebben zodat ze geen uitleg geven maar we weten toch genoeg over wat er in die tijden gebeurde. In het algemeen vind ik het een zeer goed boek en zeer spannend maar toch heel pakkend.

Meer recensies van wannesvandenbemden