Redelijk boek

Wendy Vander Made 08 januari 2022
Op verzoek van Marleen Hartog heb ik Spiegeleffect gelezen. De flaptekst was veelbelovend. Ik verwachtte een spannende thriller.
Helaas kwam mijn verwachting niet uit.
De verhaallijn op zich is zeker niet verkeerd.
Een jonge vrouw, Kim, stapt op het vliegtuig naar Thailand zonder dat haar man Marius en omgeving dit weten. Alleen haar moeder belt ze last minute.
In Thailand gaat ze op zoek naar zichzelf.
Daar wordt ze geconfronteerd met berichten over een seriemoordenaar die actief is in Thailand.
Een gruwelijke gebeurtenis volgt en maakt dat Kim terugkeert naar Nederland.

In Nederland kampt Lona met psychische klachten. Ze krijgt hiervoor hulp, maar deze slaat niet aan omdat de ware aard van de problemen niet benoemd worden.
Met hulp van een Simon, een oude vriend, lukt het Lona toch om op te krabbelen.
Dan dienen zich nieuwe ontwikkelingen aan. Een zoektocht naar zowel de seriemoordenaar als de duistere kant van Marius begint.

De spanning is op meerdere momenten helemaal weg en dat is erg jammer. Want er gebeuren zeker wel spannende dingen, maar daar wordt te weinig op gefocust waardoor er niet echt naar een climax gewerkt wordt.

De personages blijven wat anoniem. Hier kan bewust voor gekozen zijn. Maar het maakt wel dat gevoelens en emoties te weinig uitgediept zijn. Als lezer leer ik graag personages kennen. Wie zijn ze, hoe zien ze eruit? Maar vooral ook wat houdt ze bezig en wat voelen ze hierbij?
Ik miste de gedachtengangen van de personages.

Sommige gedeeltes moest ik meerdere keren lezen om te ontdekken wat er bedoeld werd. Erg verwarrend. Spiegeleffect krijgt van mij 2,5 sterren.

Meer recensies van Wendy Vander Made