Deze YA raakt je en laat je niet meer los

Wendy Vander Made 24 januari 2023
Nina Verheij Naar het licht.

Namens Boekinkt mocht ik deze Young Adult lezen. Een debuut in dit genre voor Nina.

Cover:
Het boek heeft een prachtige cover. Mooie kleuren waarin het zonlicht centraal staat. Het licht schijnt op de persoon op de rots. Perfect gekozen cover voor dit boek. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik zeer benieuwd wat die persoon daar doet en wat hij of zij gaat beleven. Het boek nodigt dan ook gelijk uit tot oppakken en lezen.

Flaptekst:
Waarom leef ik nog wel en zij niet? Sinds de dood van haar ouders en broer wordt Jo achtervolgd door schuldgevoelens. Al bijna acht jaar is ze ervan overtuigd dat ze meer had kunnen doen om hun levens te redden. Wanneer ze voor het eerst terug is in haar geboorteland besluit ze dat het tijd is voor een nieuw begin. Ze is de allesoverheersende haat in haar hart zat. Slechts één missie kan verlossing brengen: ze gaat vóór haar achttiende verjaardag rechtzetten wat haar als kind niet lukte.

Mijn mening:
Samen met Jo en Fien een mooie tocht gemaakt door de prachtige omgeving van het denkbeeldige Fulenië. Nina omschrijft de omgeving zo mooi dat het verhaal tot leven komt.
Jo maakt ons deel van haar gedachten. Steeds geeft ze een beetje meer prijs over die gruwelijke gebeurtenis in het verleden. De dag dat alles voor haar veranderde en haar schuldgevoel samen met de pijn en de boosheid groeide. Emoties lopen steeds verder op....
Deze tocht om alles achter zich te kunnen laten en door te kunnen gaan als (18 jarige) volwassene.
Mooi hoe de personages van Jo en Fien naar elkaar toegroeien. De verkregen inzichten gedurende de reis en de manier hoe daarmee omgegaan wordt zijn, naast het feit dat ze goed beschreven zijn, ook zeer leerzaam. Ik ben ervan overtuigd dat hiermee de juiste doelgroep gekozen is.
Ik heb genoten van dit boek. Het heeft me tot tranen toe geraakt zo leefde ik mee met Jo.
Je hebt het weer geflikt om een pareltje af te leveren Nina!
Naar het Licht krijgt van mij 5 inktpotjes.

Meer recensies van Wendy Vander Made