Betoverend sprookjesverhaal

WendyReins 03 april 2020
Lampje, ofwel Emilia Waterman, is een meisje die verantwoordelijk is gemaakt door haar vader om het lampje van de vuurtoren elke dag aan te steken, elke dag moet ze 60 treden op en af. Haar vader kan zich moeilijk bewegen en omdat haar moeder niet meer leeft doet Lampje het werk van haar vader. Op een dag vergeet ze lucifers te halen en moet ze door een hevige storm nieuwe gaan halen. Ze redt het niet om het lampje van de vuurtoren aan te steken, waardoor er een schip stuk slaat op de rotsen. Lampje en haar vader krijgen een straf die zeven jaar duurt en Lampje wordt door haar oude juf uit huis geplaatst. Lampje gaat bij de Admiraal wonen, in het zwarte huis. Emilia weet een liedje over een zwart huis en wordt bang en ze wil niet meer naar dat grote, zwarte huis. Er woont een monster in het dat huis, want die komt tenslotte voor in dat liedje. Als Lampje gesetteld is, wordt haar aandacht getrokken naar de hoge zolderkamer van het huis, want misschien kan je vanuit daar wel de vuurtoren zien, want ze mist haar thuis. In die zolderkamer leert ze Edward kennen, ze worden vrienden en ze gaat hem verzorgen. Ze zorgt dat hij te eten krijgt, doet hem in bad en Edward leert haar weer lezen. Want niemand anders wil dat tenslotte doen. Is dat het monster dat in het zwarte huis woont?

Ik moest aan het begin van het boek erg inkomen en het duurde een lange tijd (3 dagen) voordat ik echt gegrepen werd door het verhaal. Op het moment dat Lampje in het zwarte huis bij de admiraal geplaatst word kon ik niet meer stoppen met luisteren en had ik het binnen twee dagen afgeluisterd. Wat een ontroerend, spannend en sprookjesachtig verhaal is het. Doordat ik het verhaal geluisterd heb mis je de illustraties die in het boek staat, maar het wordt goed voorgelezen door Annet Schaap. Het verhaal krijgt een extra dimensie door de fijne stem van Annet en kan je je echt een goed beeld vormen in je hoofd, het is alsof er een film in je hoofd afspeelt.

Emilia is een dapper meisje en is bang voor nieuwe dingen, want die nieuwe dingen kent ze niet. Maar door haar doorzettingsvermogen en door haar angsten te overwinnen, kan ze veel bereiken. In het boek komt goed naar voren dat je bang mag zijn, maar door het te proberen weet je dat je veel meer kan en veel sterker bent dan je denkt. Je mag bang zijn, maar als je het niet probeert dan weet je niet wat voor mooie dingen je mist. Er wordt nu veel gezegd: ‘van proberen kan je leren’. Als je goed naar het boek luistert, dan komt dit goed naar voren.

Annet Schaap heeft voor veel kinderboeken illustraties gemaakt en in 2017 heeft ze zelf dit boek ‘lampje’ geschreven en geïllustreerd. Singel Uitgeverijen heeft dit boek uitgebracht en geeft 6 uur luisterplezier. In 2018 is dit boek bekroond met een Gouden Griffel en heeft ook nog andere prijzen gewonnen:
- De Nienke van Hichtum prijs
- Woutertje Pietersen prijs
- en de Vlaamse boekenleeuw.