Een duistere thriller met psychotisch zijverhaal

wereldgenieter 10 april 2024
Stemmen in het duister geeft je een tweeluik: een thriller en een zijverhaal, dat eigenlijk de hoofdrol speelt.

Auteurs
Het Britse schrijversechtpaar Nicky Gerrard en Sean French hebben reeds een dertigtal boeken op hun palmares. Steeds schrijven ze apart een hoofdstuk, redigeren het en sturen het – per email! – terug :-). Gezond jaloers ben ik op zo’n duo, dat hun passie samen kan beleven… en met wereldwijd succes ook nog. Ik ben fan.

Cover
Een beeld uit London, waar zich het verhaal afspeelt met een fel contrast. Mooi.

Het verhaal
Nancy verhuist met haar vriend Felix naar een goedkoper deel in London. Ze dienden hun appartement te verlaten voor iets kleins en betaalbaar, omdat Nancy een hele tijd ziek is geweest en haar zaak niet meer kan runnen.

Op een dag botst Nancy tegen haar jonge buurvrouw Kira op, die haar op een merkwaardige manier om hulp vraagt. De dag erna vindt men Kira dood en iedereen vermoedt een zelfdoding. Behalve Nancy. Zij probeert haar man, de buren en politie te overtuigen, dat het opzet was. Maar niemand gelooft Nancy, omdat ze regelmatig stemmen hoort en wanen krijgt.

Mijn gedacht
Het duo Nicci Gerard en Sean French slagen er alweer in om een topthriller neer te pennen. De zoektocht naar de moord door rechercheur Maud legt toch wat de duimen voor het ongelooflijk goed weergegeven relaas over de psychotische Nancy en haar overbezorgde man.

Prachtig hoe je mee in het hoofd van Nancy kruipt en haar angsten en twijfels meevoelt. Knappe personages met een hoek af, sluimerende spanning én ook nog eens het aanraken van een aantal vrouwonvriendelijke thema’s. Een verhaal over stalkers en alfamannetjes. Een boek, dat je NIET kan wegleggen!

And how do you undo damage, that’s been built into the foundations? With houses, it’s easier to pull the whole thing down and start again. You can’t do that with people. (Nicci French)

Meer recensies van wereldgenieter