Prachtige verhalen

Wijna Pronk 23 november 2021
Ik mocht De kikker die niet kon van Gerd Goris lezen

Het boek is bestemd voor de 3e leerjaar kleuterklas tot het 5e leerjaar lagere school

Het prachtig geïllustreerde boek bevat 10 fabels met daarin mooie levenslessen verborgen .

Het is een heerlijk voorleesboek .
Of om zelf te lezen .

Het 1e verhaal gaat over de kikker die niet kon

Leon is niet zo sportief als zijn familie , die mee wil doen met de kikkerrace
Leon besluit weg te gaan zodat hij niet de woede van zijn familie hoeft te ervaren

Maar wat er daarna gebeurt getuigt van liefde en meedogen .

Zio en Mungus
Het verhaal van een zonnebloem en een kakkerlak .
Het vertelt de levensloop van Zio en haar zaadjes .
De kakkerlak krijgt een levensles van de zaadjes ,en verandert in een blije kakkerlak .

Rustel rust
Is het verhaal van een wilg die na vele jaren de strijd moet opgeven door natuurgeweld .
Maar zelfs als gebroken afgestorven boom ben je nog dienstbaar en kan je nuttig gebruikt worden .
Door liefde kan je herrijzen

Kleine Donder

Is het verhaal van een lief konijnenmeisje die bang is voor de vogelschrik
Dankzij haar vriendschap met een kleine beer leert ze dat niet alles zo is als het eruit ziet .

Eekhoornbroeders

Dat gaat over Plumpie die voor zijn vader nummer 1 is .
Plumpie voorziet de familie van een wintervoorraad aan eten .
Maar dan gebeurt er iets waardoor hij gewond raakt ,en niet meer thuis komt .

De familie is groot maar niemand heeft tijd of kan niet op pad om Plumpie te zoeken .

Dan word er een beroep gedaan op nog een familielid die gemeden word , en dat pakt gunstig uit .

Robbit de haas

Dat gaat over Robbit die de snelste en belangrijkste postbode van het dierenrijk is

Maar hij word onwel en krijgt op aanraden van dokter Sjaak , een slak mee voor een dag om te leren onthaasten .
Daar bloeit een mooie vriendschap uit op

Een haan genaamd Braan

Braan gaat werken voor de dierenpolitie maar doet zijn werk een beetje te goed
Maar gelukkig komt alles goed

Een kersenboom met krassen

Het gaat over Kras die een vriendelijke boom is met maar weinig wensen behalve vriendelijk zijn voor iedereen .
Haar kersen zijn heerlijk en ze is rijkelijk bedeeld , dat word door andere bomen niet in dank afgenomen . Ze zijn jaloers en laten Kras haar bast stuk maken door ratten .
Maar gelukkig komt alles goed .

Een hond voor Miep

Miep was een heel oud muisje , due door een voorval heel angstig word .
Maar commissaris Loebas weet raad en helpt Miep

Pakjestijd

Kruimel de kleine haas kreeg geld om pakjes te gaan kopen
Op een middag gaat Kruimel op pad en ziet zoveel moois wat te koop is .
Maar hij ontmoet ook een oude werkmuis die haar verhaal hem eeg raakt .
Wat hij dan doet verklap ik niet

Wat heb ik genoten van deze korte fabels met duidelijke levenslessen
En het taalgebruik is ook heel laagdrempelig voor kinderen
Het is heel beeldend beschreven waardoor je het verhaaltje lezende voort voor je ziet

Het zal zeker ieder kind aanspreken, tevens door de prachtige illustraties die het verhaal nog meer opkrikken .

Het krijgt van mij 5 sterren

Het is te koop op www.gerdgoris.be

Meer recensies van Wijna Pronk