Willem van Gendt 23 september 2011
Het Stonehenge Ritueel van Sam Christer heeft nu eens in tegenstelling tot de meeste thrillers waarin historie een rol speelt geen overdaad aan achtergrond, misschien wel te weinig. Het verhaal is vooral goed gecomponeerd verteld, maar de achtergronden blijven behoorlijk onderbelicht. En ach de karakters, niet volstrekt van papier, maar ook geen stevig eiken. De ouden en de goden waardoor en waarvoor Stonehendge werd gebouwd krijgen geen speculatieve inhoud mee in het boek. Of slechts flinterdun. Blijft over een goed in de hand gehouden verhaal dat vooral, of misschien wel pas, tegen het einde vaart en spanning krijgt. Maar een hype? Het boek dat je moet lezen, las ik in een CZ (bezoekers)recensie. Ik zie het niet. Dus geen drie sterren, want behoorlijk goed is net iets te veel. Blijft over: twee sterren. Met als noot dat dit weer wat zuur is, want "een matig verhaal" dekt ook niet de lading. Het nadeel van de twijfel dus.

Meer recensies van Willem van Gendt