een waargebeurd verhaal

31 augustus 2015
Als Saroo Brierley 5 jaar oud is raakt hij op een station zijn broer kwijt. Hij klimt in een treinstel en na een tijd komt de trein tot stilstand en Saroo stapt uit. Hij heeft geen idee hoelang en waarheen hij is gereisd. Hij weet alleen nog waar hij vandaan komt, het plaatsje Ginestlay. Helaas weet niemand waar dat ligtā€¦ Saroo weet te overleven op straat en belandt in een weeshuis. Na een tijdje wordt hij geadopteerd door een Australisch echtpaar. Na vijfentwintig jaar vindt hij zijn weg terug naar huis.
Saroo vertelt het verhaal vanuit zijn herinneringen. De herinneringen van een 5-jarig jochie. Zijn die betrouwbaar en wat is er in de tussentijd allemaal veranderd?
Het verhaal leest vlot door de korte zinnen en het simpele taalgebruik.
Als lezer was ik nieuwsgierig naar het verhaal, het waargebeurde verhaal van Saroo. Hoe is het mogelijk dat niemand hem kon helpen zijn huis terug te vinden? Absurd gewoon.
Afgezien van het wonderlijke verhaal van Saroo vond ik het boek soms toch wat te langdradig. Bepaalde herinneringen en gedachten werden meerdere malen herhaald. Ook de aanpak van Saroo om via Google Earth naar zijn geboorteplaats te zoeken vond ik echt te uitgebreid omschreven.
Mijn conclusie: Het verhaal is bijzonder, confronterend en indrukwekkend. Een leuk verhaal voor een tijdschrift, maar niet voor een boek. Daarvoor heeft het wat mij betreft net iets te weinig inhoud.
Ik geef het boek 3,5 sterren

Meer recensies van