On The Bride Side – Hendrik Groen

02 februari 2018
De Nederlandse televisieserie gebaseerd op het dagboek van Hendrik Groen was een groot succes. Ik ben niet in de gelegenheid geweest zelfs maar één deel te zien en daarom begon ik zonder vooroordelen aan het boek. Zoals de titel al aangeeft heb ik de Engelse vertaling gelezen.

Hendrik Groen laat het leven in een verzorgingshuis zien vanuit zijn ervaring als 85-jarige inwoner. De hoofdpersonen in dit dagboek maken deel uit van de Old-But-Not-Dead-Club, waarvan Hendrik een prominent lid is. De uit zes personen bestaande club organiseert dineruitjes, excursies en andere feestelijkheden voor hen zelf met de bedoeling niet achter de geraniums te belanden, maar elkaar te helpen vitaal te blijven.

In dit dagboek wordt het jaar 2015 opgeschreven en maakt de lezer mee wat Hendrik van dag tot dag ervaart in en buiten het verzorgingshuis. Tevens worden de nieuwsfeiten en opvattingen van dat jaar uitgebreid besproken door de bewoners onderling, waarbij de cynische, geestige en soms harde commentaren met elkaar worden gedeeld.

Met gemengde gevoelens begon ik aan het boek. Enerzijds zag ik er tegenop een verhaal gebaseerd op op zich zelf staande dagen te lezen en anderzijds was ik benieuwd wat er interessant kan zijn aan het dagelijks leven in een verzorgingshuis. Gaandeweg begon Hendrik te boeien met zijn prachtig neergeschreven anekdotes, de ene keer vol humor, dan weer met een sarcastische inslag en de volgende keer emotioneel geladen. Heel knap hoe hij bij de lezer de sympathie of de antipathie jegens een bewoner op kan wekken en je leert de karakters kennen, alsof je geregeld bij hen aanschuift.
Een klein minpunt vond ik af en toe de vertaling die voor mij soms iets te vernederlands was.

Meer recensies van