The Lost Symbol - Dan Brown

03 december 2017
The Lost Symbol – Dan Brown

Nadat ik had meegedaan met een quiz bij Hebban, over het leven van Dan Brown heb ik The Lost Symbol gewonnen. Het is een boek dat je eigenlijk in het Engels moet lezen. Ik ben ook heel blij dat ik het voorrecht had dit boek in de brievenbus te krijgen in de Engelse taal.
Dan Brown heeft geen introductie nodig. Er zullen weinig lezers zijn die hem niet kennen van zijn best sellers, zoals The Da Vinci Code of door de verfilming van veel van zijn boeken.
Ook in The lost Symbol lopen fictie en realiteit zo knap door elkaar, dat deze niet van elkaar te scheiden zijn. Hoogleraar Robert Langdon wordt onder valse voorwendsels naar Washington gelokt, waar hem een onaangename verrassing wacht. Hier komt hij erachter dat zijn goede vriend, Peter Solomons, is ontvoerd en is het onzeker of hij is vermoord of zwaar gewond wordt vastgehouden.
De kidnapper is erop uit eeuwenoude codes van de vrijmetselarij, waarvan Peter Solomons een vooraanstaand lid is, te bemachtigen. Robert Langdon is door hem uitgekozen deze codes te ontcijferen.
Via kunsthistorische feiten en gedetailleerde wetenschappelijke informatie wordt de lezer door het verhaal geleid. Het is en spannende race tegen de klok, waarbij de beweegredenen van de kidnapper tergend langzaam bekend worden, op de manier die we van Dan Brown gewend zijn.
Een boek waar je voor moet gaan zitten en waarbij je gedwongen wordt, mee te denken over de verschillende mogelijkheden van afloop.
Na The Da Vinci Code is dit weer een kunstwerk dat zo goed in elkaar zit en blijft boeien, door de uitgebreide zijwegen en flash backs, die een wereld aan informatie achterlaten.

Meer recensies van